Stiluri de leadership (partea intai)

Publicat: 11 ianuarie 2013
Comentarii: Fără răspunsuri

stiluri de conducere
stiluri de conducere

Fie ca ne gandim la Mahatma Gandhi, Winston Churchill sau Martin Luther King, putem afirma ca exista atatea stiluri de leadership pe cat exista atatia lideri.

Fie ca avem in vedere ideea de negociere sau pur si simplu de persuasiune in procesul nostru de dezvoltare personala, definirea propriului stil de leadership este o cale sigura de a ne intelege pe noi insine, cat si de a interactiona cu cei din jurul nostru.

Stilurile de conducere inspira oamenii cu o viziune extinsa asupra lumii, ajuta la clarificarea unor scopuri concrete, motiveaza oamenii si ii ajuta sa comunice bine cu cei din echipa lor.

In ciuda acestor lucruri, nu putem vorbi despre o reteta pe care liderii sa o urmeze. In anumite cazuri, in functie de imprevizibilitatea unor circumstante, liderii trebuie sa dea dovada de flexibilitatea in adaptarea unui alt stil de leadership fata de cel pe care il afiseaza in mod constant.

Stilul de leadership tranzactional

Acest stil de leadership pleaca de la ideea ca toti membrii echipei aleg sa se supuna liderului lor atunci cand accepta un job. ,,Tranzactia” implica faptul ca organizatia plateste angajatii in schimbul eforturilor lor. Acest tip de lider are deptul ,,sa pedepseasca” angajatul daca nu indeplineste asa cum trebuie conditiile impuse de el.

Chiar daca acest stil are o tenta evidenta de control, prezinta si o serie de beneficii:

  • Clarifica rolul si responsabilitatile fiecarui membru al echipei
  • Deoarece stilul de leadership tranzactional judeca oamenii in functie de performantele lor, cei care sunt motivati de premii din exterior, tind sa se autodepaseasca.

Parte negativa a acestui stil este faptul ca angajatii nu au foarte multe deschideri catre o mai mare satisfactie la locul de munca, ceea ce poate dezvolta frustrarea lor.

Stilul de leadership autocratic

Este o forma extrema de ledership a stilului mai sus amintit cu mentiunea ca in acest caz liderii au o putere completa asupra oamenilor lor. Personalul si membrii echipei au rareori ocazia de a face sugestii sau de a-si da cu parerea asupra unei sarcini, chiar daca acestea ar fi in interesul organizatiei.

Cel mai mare beneficiu este acela ca stilul de leadership se dovedeste incredibil de eficient. Deciziile sunt luate rapid, iar munca este executata cu usurinta.

Cel mai mare dezavantaj consta in faptul ca putini oameni vor sa fie tratati in felul acesta de catre seful lor. Asadar, acolo unde intalnim acest stil de leadership, regasim si o serie de rasturnari de situatii legate de absenteism si demisii rapide. Totusi, stilul se dovedeste util in cazul muncilor de rutina.

Este indicat ca acest stil sa fie folosit in cazul situatiilor de criza, atunci cand este necesar sa luam deciziile rapid. De exemplu, domeniul militar foloseste stilul autocratic. Comandantii sunt responsabili cu luarea deciziilor, ceea ce le permite trupelor sa isi concentreze energia si atentia pe executarea sarcinilor si misiunilor lor.

Stilul de leadership birocratic

Liderii birocratici lucreaza ,,ca la carte”. Urmeaza regulile cu rigurozitate si se asigura ca angajatii lor urmeaza fiecare procedura in parte cu precizie.

Acesta este cel mai potrivit stil de leadership atunci cand locul de munca implica un factor de risc ridicat (cum ar fi lucrul cu masinariile, cu substante toxice sau la inaltimi periculoase) sau acolo unde sume mari de bani sunt puse in joc. De asemenea, stilul birocratic se poate folosi acolo unde exista o rutina a muncii, cum ar fi in domeniul industrial.
In schimb, atunci cand vine vorba de creativitate, inovatie sau flexibilitate, nu este de dorit sa folosim aceasta modalitate de a conduce.

In majoritatea cazurilor, liderii birocratici isi asuma aceasta pozitie datorita abilitatii lor de a se conforma regulilor si de a le sustine cu tarie si mai putin datorita calificarilor sau performantei lor. Acestea cauzeaza resentimente atunci cand membrii echipei lor nu le apreciaza sfaturile.

Stilul de leadership carismatic

Liderul carismatic poate sa reasambleze stilurile mai sus amintite deoarece acestia inspira entuziasm echipei lor, fiind energici si reusind sa-i motiveze pentru a merge mai departe. Atitudinea lor creaza o alta implicare in randul echipei lor, ceea ce reprezinta un beneficiu foarte mare.

Diferenta dintre acest tip de lider si cele deja amintite consta in intentia lor. Daca cei dintai vor sa-si transforme echipele conform propriilor viziuni, liderii carismatici pun mai mult accent pe ei si nu vor sa schimbe nimic in echipele lor.

Cel mai mare dezavantaj al liderului carismatic este acela ca poate crede mai mult in el insusi decat in echipa sa. Acest fapt creaza riscul prabusirii unei organizatii daca liderul lor alege sa plece. Liderul carismatic traieste cu intentia ca el nu face nimic in neregula, chiar daca este prevenit de alte persoane ca acest lucru se petrece deja. Sentimentul invincibilitatii poate ruina o echipa sau o organizatie.

De asemenea, in ochii celorlalti, succesul este conectat direct cu prezenta liderului carismatic. Asadar, stilul de leadership carismatic presupune multa organizare si necesita un angajament pe termen lung din partea liderului.

Stilul de leadership democratic / participativ

Chiar daca liderii participatici iau decizia finala cand vine vorba despre un proiect, ei includ membrii echipei in procesul deciziei. Ei incurajeaza creativitatea, iar angajatii lor sunt deseori implicati in proiectele echipei.

Exista o serie de beneficii ale liderului participativ. Angajatii lor au un grad mare de satisfactie la locul de munca si sunt productivi deoarece se pot implica in deciziile grupului. Ei simt ca detin controlul propriului destin, asa ca sunt motivati sa lucreze pentru mai mult decat recompensa financiara.

Pentru ca participarea necesita timp, aceasta abordare este deseori intalnita in cazul sarcinilor pe termen lung, insa rezultatul este in general unul pozitiv.

Dezavantajele acestui tip de leadership constau in faptul ca uneori conducerea participativa poate pune piedici in situatiile in care rapiditatea si eficienta sunt esentiale. De exemplu, in timpul unei crize, echipa poate pierde timpul pana asculta parerile fiecarui participant in parte. Un alt dezavantaj este acela ca nu toti membrii echipei pot oferi de fiecare data un ajutor satisfacator.

 

 

 

  • Aboneaza-te la newsletter pentru a primi un webinar gratuit

  • Sunt Mihaela Marinaș. Un spirit vizionar, cu misiunea de a aduce pe Pământ o nouă paradigmă în spiritualitate, relații și business. Catalizator pentru mii de suflete ale căror vieți le-am atins în cei 14 ani de lucru cu oamenii. Am creat și dezvoltat zeci de programe, cursuri, traininguri de evoluție spirituală, relații, Înregistrări Akashice și Înregistrări Akashice pentru business.

    Cei care vin cu sufletul deschis spre spațiile conținute prin mine și se află în momentul potrivit în călătoria lor își pot transforma cele mai dureroase și mai ascunse tipare și tot ceea ce îi ținea departe de conexiunea cu Sinele lor real. Oamenii și business-urile care vin în contact cu mine intră într-un proces care le poate readuce Sufletul pe linia reală de destin. Este ceva ce se face prin mine în mod firesc și este darul sufletului meu în această viață.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *