de ce dieta da gres de obicei
Sanatate

De ce dieta da gres de obicei?

de ce dieta da gres de obicei

de ce dieta da gres de obicei

“Acum 3 ani si jumatate am luat una dintre cele mai bune decizii din viata mea.

Rezolutia mea pentru urmatorul an a fost sa renunt la dieta, sa incetez sa imi fac griji pentru greutatea mea si sa mananc in mod constient. Acum mananc de fiecare data cand imi este foame si am pierdut 5 kg.

Aici sunt eu la varsta de 13 ani, in momentul in care am inceput prima dieta.

Cand ma uit la aceasta poza acum tot ceea ce pot spune este ca aveam nevoie de un consultant de moda, nu de o dieta. (Rasete).

Dar credeam ca am nevoie sa pierd in greutate, iar in momentul in care m-am ingrasat la loc, normal ca m-am invinovatit.

Iar in urmatoarele 3 decenii nu am facut decat sa incerc diferite diete.

Indiferent cat de mult am incercat, greutatea pe care o pierdeam revenea. Sunt sigura ca multe dintre voi va regasiti in aceasta descriere .

Meseria mea de om de stiinta m-a determinat sa ma intreb de ce este atat de greu.

In mod cert, kilogramele pe care le pierzi depind de cat de mult consumi si de cat de multe calorii arzi.

Ceea ce multi oameni nu stiu este faptul ca foamea si consumul de energie sunt controlate de creier.

Creierul nostru actioneaza fara ca noi sa stim acest lucru, iar acest lucru este unul pozitiv deoarece (cum sa spun asta intr-un mod politcos?) mintea constienta poate fi distrasa cu usurinta.

Este in regula ca nu trebuie sa-ti amintesti sa respiri atunci cand vezi un film. Sau ca nu uiti sa mergi deoarece te gandesti la ce ar trebui sa pregatesti la cina.

In aceeasi modalitate, creierul tau “simte” cat ar trebui sa fie greutatea ta normala, indiferent ce crezi tu in mod constient.

Acest aspect poarta numele de valoare de referinta, deoarece oscileaza intre 5 si 7 kilograme.

Te poti folosi de alegerile vetii tale pentru a-ti creste sau descreste greutatea. In partea creierului care iti controleaza greutatea exista duzine de substante care ii transmit corpului tau sa castige in greutate, cat si alte duzine care ii trasmit exact contrariul.

Acest sistem functioneaza ca un termostat, raspunzand semnalelor corpului si ajustandu-i foamea, activitatile sau metabolismul.

Creierul nostru functioneaza in aceeasi modalitate, raspunzand la pierderea greutatii prin incercarea de a-i transmite corpului sa revina la greutatea initiala.

Daca pierzi multe kilograme brusc, creierul tau reactioneaza de parca ar fi infometat.

Mi-ar placea sa va spun ca al nostru creier ne poate spune daca avem nevoie sa pierdem sau sa castigam in greutate, insa din pacate nu poate.

Insa daca pierzi multe kilograme, ti se face foame, iar muschii incep sa-si piarda energia.

Dr. Runy Leibel (Universitatea Columbia) a descoperit ca oamenii care au pierdut aproximativ 10% din greutatea lor ard cu 250-400 de calorii mai putin deoarece metabolismul lor a incetinit.

Iar asta inseamna destul de mult. Mai exact, inseamna ca o persoana care tine o dieta trebuie sa manance cu 250-400 de calorii mai putin decat o persoana care cantareste la fel ca el.

Privind situatia dintr-o perspectiva evolutionista, rezistenta corpului nostru la pierderea in greutate capata sens.

In vremea in care mancarea era insuficienta, supravietuirea stramosilor nostri depindea de conservarea energiei si de recapatarea greutatii in momentul in care exista mai multa mancare disponibila.

De-a lungul istoriei, infometarea a fost o problema mai mare decat mancatul in exces.

Iar acest lucru poate explica o realitate falsa: valoarea de referinta poate creste, dar nu poate scadea. Daca vreodata mama voastra a mentionat ca viata este nedreapta, acesta este lucrul la care se referea.

O dieta de succes nu va miscoreaza valoarea de referinta. Chiar daca ati reusit mai bine de 7 ani sa fiti fidele acelei diete, creierul tot incearca sa va convinga sa o recastigati.

Psihologii clasifica mancatorii in doua categorii: cei care au incredere in foamea lor si cei care incearca sa-si controleze foamea prin puterea vointei (asa cum fac cei care tin o dieta).

Lucrul cu adevarat interesant este ca “mancatorii intuitivi” sunt mai putini predispusi la ingrasare si petrec mai putin timp in care sa se gandeasca la mancare.

“Mancatorii care se controleaza” sunt mult mai vulnerabili la mancatul in exces din cauza stimulilor din exterior precum reclamele, marimea hainelor pe care le poarta sau restaurantelor.

Multe studii au aratat ca fetele care tin o dieta in adolescenta timpurie sunt de 3 ori mai predispuse sa devina supraponderale in urmatorii 5 ani, chiar daca greutatea lor era normala atunci cand au inceput dieta.

Apropro, un alt factor pe care cei care sunt parinti ar trebui sa-l inteleaga este tachinarea de catre membrii familiei in legatura cu greutatea lor. Asa ca incercati sa nu faceti acest lucru. (Rasete).

Acesta este un studiu care a analizat riscul mortii bazat pe 4 obiceiuri sanatoase de-a lungul a 14 ani: consumul de fructe si legume, lipsa fumatului, alcool baut cu moderatie si exercitii fizice de 3 ori pe saptamana.

Sa incepem prin a analiza greutatea normala a oamenilor care au participat la acest studiu.
Mi-am lasat aproape toate notitele acasa, insa nu am rezistat sa nu-l aduc pe aceasta deoarece sunt o tocilara si asa functionez. (Rasete).

Inaltimea barii reprezinta riscul de moarte, iar numerele 1, 2, 3, si 4 reprezinta obiceiurile sanatoase de mai sus.

Si asa cum va asteptati, cu cat obiceiurile de viata erau mai sanatoase, cu atat riscul mortii era mai mic.

Cei care nu aveau niciun obicei sanatos aveau un risc foarte mare de moarte. Adaugarea unui singur obicei de viata sanatos ii determina pe cei supraponderali sa revina la greutatea normala. In cazul persoanelor obeze cu obiceiuri sanatoase, riscul este foarte ridicat, de 7 ori mai ridicat decat in cazul celorlalti oameni. Insa un stil de viata sanatos ajuta si persoanele obeze.

Asadar, puteti avea controlul sanatatii voastre avand controlul stilului de viata, chiar daca nu puteti pierde in greutate asa cum va doriti.

Dieta nu este un element in care sa aveti o incredere prea mare.

Majoritatea oamenilor revine la greutatea initiala dupa 5 ani. 40% dintre ei chiar castiga mai multe kilograme.

Daca va ganditi la acest lucru, rezultatul dietelor pe termen lung este ca va determina sa castigati in greutate in loc sa pierdeti kilogramele nedorite.

Daca v-am convins ca dieta este o problema, atunci urmatoarea intrebare va fi: si ce facem cu kilogramele in plus?

Iar raspunsul meu, intr-un cuvant, este: constientizare.

Nu spun ca trebuie sa invatati sa meditati sau sa faceti yoga, ci ma refer la mancatul constient: sa incercati sa intelegeti semnele pe care corpul vi le transmite astfel incat sa manacati atunci cand va este foame si sa va opriti atunci cand sunteti plini.

Cum faceti acest lucru?

Oferiti-va permisiunea sa mancati atat de mult cat va doriti si apoi incercati sa va dati seama ce va face sa va simtiti bine.

Mancati regulat fara a fi distrasi. Ganditi-va cum se simte corpul vostru atunci cand incepeti sa mancati si cand incheiati.

Mie mi-a luat aproape un an de zile sa invat acest lucru, insa a meritat. Acum sunt mai relaxata ca niciodata. De multe ori nici nu ma gandesc la mancare si chiar uit ca avem ciocolata in casa.

Ma simt de parca extraterestrii au pus stapanire pe creierul meu. Va pot spune ca aceasta perspectiva despre dieta probabil ca nu va va determina sa pierdeti in greutate, dar doctorii nu stiu nicio dieta care sa va determine sa inlaturati kilogramele in plus.

Haideti sa recunoastem: daca dieta ar fi functionat, cu totii am fi fost slabi. (Rasete).

Oare de ce continuam cu totii sa facem aceleasi lucruri, dar asteptam rezultate diferite?

Dietele pot parea inofensive, insa au multe dezavantaje. In cel mai rau caz, ele ne distrug vietile. Obsesia fata de gretatate conduce la tulburari de alimentatie. Fetele noastre au invatat sa-si masoare valoarea avand un punct de referinta gresit.

Dati-mi voie sa va spun un singur lucru la final.

Cum ar fi daca le-am spune tuturor acelor fete care tin o dieta ca este in regula sa manance daca le este foame? Cum ar fi daca le-am invata sa inteleaga mai multe despre apetitul lor in loc sa se infricoseze?

Cred ca multi dintre noi am fi mai fericiti si mai sanatosi, iar ca adulti, poate ca multi dintre noi vom fi mai slabi. As fi vrut ca cineva sa imi fi spus toate aceste lucruri atunci cand am avut 13 ani.

Multumesc.

(Aplauze)”

Daca doriti sa aflati mai multe despre tulburarile de alimentatie, va invitam sa comandati cursul nostru online despre acest subiect.

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *