cum tratam oboseala cronica
Sanatate

Cum tratam oboseala cronica?

Sindromul de oboseala cronica este o afectiune caracterizata printr-o oboseala dusa la extrem care nu poate fi explicata din punct de vedere medical.

Oboseala ne poate inrautati atat starea fizica cat si activitatea mentala, insa starea noastra nu se imbunatateste prin odihna.

Cauzele sindromului de oboseala cronica sunt necunoscute, chiar daca exista multe teorii la baza acesteia – de la infectii virale la stres psihologic.

Nu exista un test anume care sa confirme diagnosticul de oboseala cronica. Este posibil sa efectuam o serie de teste medicale care sa aiba in vedere alte probleme de sanatate, avand aceleasi simptome. Tratamentul pentru aceasta afectiune se bazeaza pe calmarea simptomelor.

Simptome:
-oboseala
-pierderea memoriei si concentrarii
-dureri de gat
-noduli in zona gatului sau axilei
-dureri ale articulatiilor
-durere de cap diferita de durere pe care o avem in mod obisnuit
-somn neodihnitor
-o stare de epuizare care dureaza mai mult de 24 de ore dupa ce o activitate fizica sau mentala a fost savarsita

Cand este cazul sa vedem un doctor:

Oboseala poate fi simptomul multor boli, cum sunt infectiile sau afectiunile psihice. In general, este cazul sa facem o vizita medicului daca oboseala excesiva persista.

Cauze:

Oamenii de stiinta nu stiu exact care sunt cauzele sindromului de oboseala cronica. Poate fi vorba despre o combinatie de factori care afecteaza persoanele nascute cu o predispozitie catre aceasta boala. Cativa dintre acestia sunt:

• Infectiile virale. Pentru ca in cazul multor oameni sindromul de oboseala cronica apare in urma unei infectii virale, cercetatorii s-au intrebat daca nu cumva anumite virusuri cauzeaza aceasta boala. Virusurile regasite in aceasta categorie sunt: virusul Epstein-Barr (care provoaca mononucleoza infectioasa), virusul care provoaca herpesul de tip 6. Cu toate acestea, nicio legatura relevanta nu a fost gasita.

• Probleme ale sistemului imunitar. Sistemul imunitar al celor care sufera de sindromul de oboseala cronica este slabit, insa nu este clar daca acest lucru este de ajuns pentru a cauza afectiunea.

• Dezechilibrele hormonale. De asemenea, cei care au aceasta boala au niveluri anormale de hormoni produsi in glanda pituitara sau in suprarenale. Totusi, semnificatia acestor anomalii este din nou necunoscuta.

Factorii care pot creste riscul aparitiei sindromului de oboseala cronica include:

• Varsta. Afectiunea poate aparea la orice varsta, dar afecteaza in general persoanale cu varste cuprinse intre 40 si 50 de ani.
• Sexul. Femeile sunt diagnosticate cu sindromul despre care discutam mai mult decat barbatii.
• Stilul de viata. Oamenii suprapondeali si inactivi sunt mai predispusi catre oboseala cronica decat cei cu un ritm de viata activ. Stresul este de asemenea un factor pe care nu ar trebui sa-l neglijam.

Posibilele complicatii care apar sunt:
• Depresia
• Izolarea sociala
• Restrictii in mediul de viata
• Absente la locul de munca

Tratamente:

Desi exista o serie de medicamente care se pot lua in acest caz precum antidepresivele si pastilele de dormit, este nevoie sa facem o serie de modificari in stilul de viata. Iata si cateva metode pe care le putem incerca in acest caz:

• Exercitiile gradate. Un antrenor ne poate ajuta sa gasim exercitiile fizice cele mai benefice pentru afectiunea noastra. Persoanele inactive incep adesea cu cateva exercitii de stretching pe zi pentru cateva minute. Daca a doua zi va simtiti epuizati, inseamna ca ati facut prea mult. va veti intari pe masura ce cresteti treptat intensitatea exercitiilor pe care le efectuati.

Consiliere psihologica. A vorbi cu un psiholog ne poate ajuta sa ne dam seama care sunt optiunile la care putem lucra in ceea ce priveste limitarile pe care sindromul oboselii cronice ni le impune. A simti ca avem mai mult control asupra propriei vieti ne poate imbunatati in mod vizibil perspectiva dobandita in procesul nostru de dezvoltare personala.

Daca nu va permiteti sa ajungeti la un psiholog, puteti incerca acasa aceste remedii self-help:

Reducerea stresului. Ne putem crea propriul plan pentru a evita stresul emotional. Ideal ar fi ca in fiecare zi sa gasim timp sa ne relaxam, investind timp intr-o activitate care ne face placere.

Un somn de calitate. Pentru a fi mai putin obositi, putem incerca sa ne trezim si sa adormim la aceeasi ora in fiecare zi. Evitarea cofeinei, alcoolului si nicotinei vor fi de asemenea de ajutor.

Nici medicina alternativa nu se lasa prea mult asteptata in acest caz. Putem incerca masajul, acupunctura, yoga sau tai chi pentu imbunatatirea starii noastre de sanatate.

Resurse:

http://www.mayoclinic.com

 

 

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *