Psihologie practica

Insomnie… somn usor! (partea a II-a)

 

insomnie somn usor partea a doua
insomnie somn usor partea a doua

Sa intelegem ce inseamna somnul!

Masurarea undelor cerebrale prin electroencefalograma a dus la descoperirea a patru stari de constiinta sau stari psihofiziologice diferite:

somnul adanc (sau somnul delta), cand organismul se odihneste si se reface cel mai mult
starea de vis – somnul REM (rapid eye movements – miscari oculare rapide)
somnul usor (superficial) – ocupa cea mai mare parte a noptii si apare dupa ce primele doua stari de somn au luat sfarsit
starea de veghe – starea in care ne aflam in cea mai mare parte a zilei

Aceste stari tind sa alterneze la fiecare individ, in fiecare interval de 24 de ore, in functie de anumite ritmuri regulate.

Si totusi…? E bine sa ne punem intrebarea – de ce adormim? Care este scopul somnului?

Un prim raspuns a venit din partea lui Aristotel, care a avansat ipoteza ca somnul ajuta corpul sa digere mancarea.

Oamenii de stiinta insa nu au ajuns la un acord in privinta aspectelor fundamentale ale somnului, unii dintre ei avansand ipoteza ca somnul nu are o functie biologica pura si este un simplu mecanism de adaptare ramas din timpuri preistorice, cu scopul de a forta organismul uman primitiv sa caute un adapost sigur in timpul perioadelor periculoase de intuneric. Deci somnul ar fi un comportament adaptativ cu un beneficiu secundar: energia calorica se poate conserva, in loc sa sa fie consumata in firgul noptilor.

Conceptia ayurvedica asupra somnului

Daca vom cunoaste mai bine natura mintii si a corpului, legatura dintre ele si ciclurile naturii si vom tine cont de aspectele care trebuie cultivate zi de zi in vederea schimbarii atitudinii fata de viata, vom ajunge sa avem un somn odihnitor. Conform vechii traditii medicale indiene Ayurveda, trupul este o proiectie a constiintei noastre.

Corpul omenesc este un camp de informatie vie, cu feedback-uri permanente; aceasta informatie vie este un camp care poate face un numar nelimitat de lucruri, toate in acelasi timp, coordonand activitatile intre ele – de exemplu digestia, eliminarea toxinelor, distrugerea unor germeni, conceperea unei vieti noi etc, toate in acelasi timp. Vorbim de sinergia tuturor elementelor corpului uman.

Mai mult, corpul uman nu exista izolat, ci este o parte a campului mai larg de informatie vie numit Pamant, care la randul sau este parte din campul si mai larg de informatie care este Universul, neputand sa separam din acest continuum corpul omenesc de corpul cosmic, desi suntem conditionati de perceptiile noastre sa facem in permanenta aceasta separare.

Limitele perceptiei noastre ne fac sa ne intelegem eul fizic ca pe un obiect tangibil, insa, conform ayurveda, realitatea aparent convigatoare a corpului este doar o versiune foarte limitata a lucrurilor care de fapt au loc.

Potrivit ayurvedei, corpul nostru se reface constant – distrugandu-se si creindu-se efectiv – in fiecare secunda a existentei sale, reinnoindu-se complet uluitor de des: 98% din celulele care alcatuiesc corpul se schimba intr-un an, asfel incat in fiecare an corpul devine complet altul, schimbat la nivel celular.

Putem intelege afirmatia conform careia corpul fizic de azi este complet diferit de cel de ieri, deoarece la fiecare sase saptamani ficatul se reface, lunar se creaza un strat de piele nou, scheletul se reinnoieste la fiecare trei luni etc.

Conform principiilor ayrvedice, in spatele mastii corpului fizic, se afla un corp cuantic, a carui sursa orchestreaza intr-un mod foarte ordonat fluctuatiile de energie si informatiile care se manifesta in corpul fizic. Acest corp cuantic este construit din tipare de inteligenta, de informatie vie.

Deci, daca intelegem corpul doar din perspectiva pur fizica, reusim sa intelegem la nivel limitativ toata problematica sa, inclusiv a starii de somn.

Ayurveda intelege continuumul corp/minte intr-o puternica legatura reciproca si afirma despre constiinta ca este „expresia distinctiva a mintii si comportamentul care exprima constiinta este prezent in tot corpul, in fiecare celula”. Deci facem parte din acest continuum al naturii, care e purtator de inteligenta si functioneaza prin raportarea la sine – acesta este principiul de baza al Ayrvedei.

Ayrveda recunoaste inteligenta naturii si ritmurile si ciclurile sale de odihna care iau nastere in mintea noastra ca fiind propriile cicluri biologice. Cercetatorii numesc aceste cicluri biologice ritmuri circadiene, ciclul de 24 de ore al zilei si noptii.

Ritmurile circadiene

„Omul este implinit numai atunci cand este in armonie cu Universul; exista o singura religie, si aceea este natura, lasa-te sa fii una cu natural”Osho

Oamenii de stiinta au cercetat caracterul ciclic al naturii la fiecare nivel si la nivelul trairilor umane: pe masura ce Pamantul se invarteste in jurul Soarelui, corpul trece si el prin aceleasi cicluri si se schimba urmare a acestor treceri, biochimia corpului schimbandu-se pe masura ce Pamantul se transforma parcurgand aceste cicluri.

Ce influenta au aceste cicluri asupra fiecarei persoane?

Ritmurile naturale care coordonau viata oamenilor pana nu demult au fost ignorate de felul de viata contemporan, de viteza in care se misca lucrurile si de constrangerile realitatii. Daca in trecut activitatile noastre erau masurate simplu, prin rasaritul si apusul soarelui, astazi ne trezim si ne culcam dupa ceas, nu dupa soare, cei mai multi au pierdut sau ignora importanta conexiunii cu natura, viata nu mai este in echilibru cu ritmurile naturii – iar somnul este unul dintre aceste ritmuri circadiene; viata a intrat in „conflict” cu aceste ritmuri si asa ajungem sa experimentam perturbarile de la nivel molecular si disconfortul de zi cu zi.

Ca un robot bine programat, corpul fizic si mentalul omului pot rezista anumitor abuzuri inainte de a manifesta simptome clare de „protest”. Omul a inceput deja sa devina constient de cantitatea de boli pe care o societate avansata tehnologic le poate aduce cu sine.

Somnul, numit de psihologie „stare modificata de constiinta”, ar trebui sa apara in mod firesc, dupa propriul ciclu, zi de zi, an de an. Pe masura ce constrangerile de peste zi ale realitatii sunt escaladate, dupa ce am restabilit echilibrul la nivelul corpului cuantic, ameliorarea somnului este inevitabila.

Actiune minima si eficienta maxima!

Cei mai multi stim din proprie experienta ca nu ne putem forta sa adormim, nu putem forta somnul sa apara. Efortul sustinut de a forta aparitita somnului nu face decat sa agraveze insomnia, incercarile devenenind din ce in ce mai frustrante.

Deepak Chopra ne explica aceasta prin prisma faptului ca somnul fiind un proces cat se poate de natural, straduinta si efortul in a-l atrage nu vor avea un efect pozitiv, din simplul motiv ca „efortul nu este modul in care functioneaza natura: Pamantul nu se straduieste sa inconjoare Soarele si nici samanta nu se straduieste sa incoleasca si sa dea o mladita, natura functioneaza fara efort, dupa principiul actiunii minime si al eficientei maxime”, principiu care trebuie folosit si atunci cand incercam sa adormim.

Dupa Deepak Chopra, atitudinea recomandata pentru a adormi este „nepasarea” – „nu-mi pasa daca adorm sau nu”, nu va urmariti, nu va supravegheati, si mai ales „nu stati cu ochii pe ceas”; o atitudine de indiferenta, de a ne lasa in mainile naturii, de a ramane nemiscati, cu ochii inchisi, chiar daca simtim neliniste sau anxietate, aduce corpului beneficii semnificative.

Uneori, aparent si fara motiv, devine incomod si frustrant sa stai intins in pat tot incercand sa adormi. Mintea pune piedici in calea somnului, prin aducerea in prim-plan a gandurilor impure si negative, de cele mai multe ori exact cand nu te astepti, cand tocmai credeai ca daca e ora de somn, asta se va si intampla!

Exista un vechi proverb indian care spune ca „daca omori o musculita vor veni alte o suta la inmormantarea ei”. Este o lege a rezistentei – la fel se intampla si cu gandurile negative, care par sa „atace” cu forte multiplicate cand reusim sa inalturam unul dintre ele.

Unele cercetari confirma faptul ca un om obisnuit are zilnic 50.000 ganduri! Va dati seama ca la o asa cifra impresionanta, mintea noastra e ca un motor care nu se mai poate opri nici macar din cauza oboselii.

Cu atatea ganduri numai intr-o singura zi, nici nu e greu de inteles de ce cel mai mare impediment in calea concentrarii sunt nelinistea si permanenta miscare a mintii; cand incercam sa ne linistim, gandurile sar de colo-colo, fara nici un control, deoarece nu sunt obisnuite cu acest „joc nou” si trebuie sa iasa din stereotipiile functionarii lor comune de peste zi. Mintea va dori sa creeze sute de forme-gand, dar trebuie sa incercam sa o disciplinam, prin introspectie si tinere sub supraveghere.

Din moment ce scopul este sa adormim, trebuie sa linistim aceste ganduri zglobii si sa calmam emotiile, domolind undele mentale; nimeni nu ar trebui sa permita propriei mintii sa-si imprastie energia, fara folos, in ganduri nefolositoare, imaginatii sau spaime.

Pe parcursul orelor de odihna si de somn, munca de eliminare a stresului si de refacere a organismului poate sa aiba ca efect cresterea nivelului activitatii mentale si fiziologice, in loc sa duca la atenuarea acestora, gandurile incep sa se deruleze cu rapiditate si se poate chiar instala o stare de anxietate.

Recomandarile ayurveda sunt sa lasam aceste ganduri sa se manifeste si nici sa nu ne facem griji in legatura cu ele, dar avand grija sa nu ne identificam cu ele, doar sa ne lasam mintea sa devina usor constienta de corp.

In acest interval este posibil sa apara senzatii in corp, caz in care atentia trebuie directionata in acea zona din corp; conform principiilor ayurvedice, de cate ori apare o turbulenta in minte, in corp apare o turbulenta corespondenta, orice eveniment mental e secondat de un eveniment fizic si fiecare emotie are un gand atasat.

Daca separam gandul de senzatie putem disipa forta pe care o are emotia si putem ajunge la acea nepasare mai sus amintita si sa ii permitem constiintei sa treaca la senzatiile resimtite in corp si apoi la gandurile si ideile care insotesc senzatiile respective.

Nu trebuie sa va luptati in mod deschis cu mintea. Lupta fortata nu face altceva decat sa puna in miscare un numar mai mare de unde mentale. Gandurile care apar in momentul in care incercam sa adormim nu pot fi eliminate cu forta, nici dintr-o data, pentru ca altfel se pot intoarce tot impotriva noastra, cu forte noi. In situatia in care pot aparea chiar ganduri negative, acestea trebuie contracarate cu ganduri pozitive, gandul rau distrugandu-se sub lumina celui bun. Dupa cum este mai bine sa ne aparam tinand la usa un intrus, fara sa il lasam sa intre, tot asa e mai simplu sa neutralizam un gand negativ imediat ce a aparut.

Constientizarea senzatiilor si a gandurilor „zglobii”, care vin si pleaca, poate ajuta in combaterea insomniei.

Exersand, vom observa ca disconfortul fizic scade, ne vom fixa atentia pe un alt gand sau pe alta parte a corpului, pana aceste ganduri se vor duce de la sine. Prin exercitiu constient, vom putea observa si care sunt cele mai favorabile conditii care favorizeaza progresul acestei practici de inlaturare a gandurilor, pentru a le intensifica pe parcursul incercarilor de a atinge starea dorita.

Exista persoane care gasesc dificila metoda coambaterii gandurilor, cei mai multi experimentam stari de neliniste fizica, alimentata de o supraabundenta de emotii si ganduri; important e fie sa gasim o alta metoda care sa ni se potirveasca, fie sa exersam in continuare, si vom observa ca pe masura trecerii timpului, mintea se „infraneaza” si devine pura, linistindu-se.

Care este secretul unui somn odihnitor?

Ayurveda afirma ca sursa tuturor dificultatilor, inclusiv sursa insomniei, se afla in constiinta. Insomnia este un simptom al unui dezechilibru care a generat-o, de cele mai multe ori este lipsa implinirii, lipsa scopului in viata. Cu alte cuvinte, scopul exista, dar nu a fost gasit.

Daca reusim sa cultivam o disciplina spirituala adecvata, controlul mintii, intelepciunea si discernamantul, buna dispozitie, simtul umorului, sa fim constienti in orice moment de fiecare gest al nostru, sa traim fiecare moment, atunci orice tip de activitate poate deveni mai placut, va veti simti mai impliniti si mai satisfacuti, si aceasta se va reflecta si in calitatea somnului.

In Ayurveda, problemele apar pentru ca suntem obisnuiti sa ne raportam la obiecte, la mediul extern noua, pentru a ne identifica si a stabili cine suntem. Dupa ce obtinem obiectele din mediul extern, mintea se linisteste si ramane pasnica pentru o perioada, o data ce a dobandit obiectele dorite, dar, in timp, se va plictisi de „noile jucarii” si va porni in cautarea altora, obiectele exterioare esuand de fiecare data sa aduca fericirea atat de cautata. Autentica satisfactie deriva din atitudinea fata de mediu, si nu de la obiectele propriu-zise.

Ajungem, in acest fel, sa traim sentimente de vinovatie, regrete fata de trecut, traim momente de anxietate – aici sunt primele cauze ale problemelor cu care ne confruntam.

Deci, conform principiilor ayurvedice, daca neplacerile de la locul de munca, de exemplu, va afecteaza sanatatea si va deterioreaza calitatea somnului, nu locul de munca este adevarata problema, ci calitatea vietii in celelalte domenii ale sale. Deci solutia si pentru insomnie este sa ne raportam la noi insine, nu la mediul extern noua.

Marele „pariu”, deci, consta in a dobandi control asupra lumii interioare.

Prin tehnici de respiratie, prin regim alimentar pasnic, conform fiecarui tip corporal din Ayurveda si prin exercitiu fizic, echilibrul sistemului minte/corp se va restabili, somnul odihnitor va reaparea, ceea ce va avea ca efect si obtinerea altor satisfactii in alte domenii ale vietii.

Desi puteti atinge starea de somn utilizand tranchilizante sau alte medicamente, ayurveda afirma ca somnul indus prin astfel de mijloace artificiale nu duce si la restabilirea echilibrului corporal.

Sper sa reusiti sa va imprieteniti cu gandurile zglobii si sa reusiti sa le tineti sub control, si, pentru incheiere, versurile unui cantec sper sa va fie de folos in alungarea insomniei:

„Noapte buna, somn usor,
Pe luna o place un nor…”

Pe curand!

de Mona Georgescu,
Psiholog

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *