Fereastra Johari sau intelegerea propriei persoane si a celor din jur

Publicat: 5 decembrie 2012
Comentarii: Fără răspunsuri

fereastra johari sau intelegerea propriei persoane si a celor din jur
fereastra johari sau intelegerea propriei persoane si a celor din jur

Fereastra Johari este un instrument simplu si folositor regasit in sfera de psihologie practica pentru ilustrarea si imbunatatirea constientizarii propriei persoane, cat si in intelegerea reciproca a indivizilor dintr-un grup.

De asemenea, fereastra Johari poate fi folosita pentru a imbunatati relatiile unui grup cu un alt grup.

In anumite contexte, acest termen poate fi folosit drept un furnizor de feedback, in timp ce altii il considera o buna unealta informationala.

De fapt, fereastra Johari se prezinta ca un transmitator de informatii despre noi insine – prin sentimente, experiente, motivatii, ganduri, emotii, atitudini, talente, intentii – sau despre o alta persoana – in relatia cu un grup, prezentat din patru perspective. Aceste patru perspective poarta numele de regiuni si au urmatoarele caracteristici:

  1. Regiunea deschisa (“open”/”free area”) – informatia pe care persoana o stie despre ea insasi si care este de asemenea cunoscuta celorlalti.
  2. Regiunea oarba (“blind area”) – informatia pe care persoana nu o stie despre ea, dar care este cunoscuta celorlalti.
  3. Regiunea ascunsa (“hidden area”) – informatia pe care persoana o stie despre ea, dar care nu este cunoscuta celorlalti.
  4. Regiunea necunoscuta (“unknown area”) – informatia pe care nici persoana si nici ceilalti nu o stiu despre ea.

1. Regiunea deschisa

Aceasta cuprinde informatiile (comportamentul, atitudinile, sentimentele, emotiile, cunoasterea, experienta, talentele, perspectivele) cunoscute atat de persoana de fata, cat si de catre ceilalti din interiorul grupului.

Ideal ar fi ca fiecare grup sa dezvolte regiunea deschisa pentru fiecare persoana in parte deoarece atunci cand lucram cu ceilalti, raportandu-ne la aceasta zona atingem potentialul maxim de productivitate astfel incat intregul grup devine mai productiv. Regiunea deschisa este vazuta drept zona in care se impletesc cooperarea si comunicarea, lasand deoparte distragerile, confuzia, conflictele si neatentia.

Grupurile deja stabilite tind sa aiba regiunea deschisa mai mare decat grupurile proaspat formate, iar acest lucru este posibil deoarece cele din urma au putine informatii despre membri grupului. Un grup isi poate extinde regiunea deschisa prin oferirea feedback-ului. In acest caz, un rol important il au liderii, care pot promova o anumita cultura organizationala ce cuprinde deschidere, sinceritate, o atitudine pozitiva, sensibilitate si impartasirea informatiilor in cadrul organizatiei.

2. Regiunea oarba

Aceasta cuprinde ceea ce este cunoscut de catre ceilalti, dar necunoscut de catre o persoana anume. Prin solicitarea feedback-ului de la celelalte persoane, ideal ar fi ca minimalizarea acestei zone sa duca la cresterea regiunii deschise cu scopul de a creste procesul constientizarii propriilor comportamente. Regiunea oarba are in vedere ignoranta referitoare la propria persoana sau diferite probleme in care o persoana este indusa in eroare. De asemenea, aceasta zona se mai refera la anumite informatii pe care ceilalti le pot ascunde in mod constient de catre o alta persoana a grupului.

Liderii grupului isi pot asuma responsabilitatea de a ajuta un individ sa-si reduca regiunea oarba prin oferirea feedback-ului si prin incurajare. Ceea ce trebuie retinut este ca feedback-ul trebuie sa fie unul care sa nu includa critica si judecata, ceea ce reduce teama individului de a se exprima.

3. Regiunea ascunsa

Aici sunt incluse informatiile la care doar noi avem acces si sunt ascunse celorlalti. Sinele ascuns contine sentimentele, emotiile, gesturile si comportamentul care nu este adus in fata celorlalti, in mod constient sau inconstient. Regiunea ascunsa include temeri, intentii manipulatoare si chiar secrete. Din anumite puncte de vedere, este normal ca anumite informatii sa ramana ascunse, insa in momentele in care lucruri esentiale sunt ascunse, deja ne confruntam cu o problema.

Informatiile relevante ascunse ar trebui sa treaca in regiunea deschisa prin procesul destainuirii. Prin comunicarea cu ceilalti in legatura cu felul in care ne simtim, reducem fereastra ascunsa si crestem fereastra deschisa, ceea ce conduce catre o mai buna organizare, intelegere, incredere. Prin reducerea ferestrei ascunse, reducem emotii negative de tipul furiei, fricii, confuziei.

Majoritatea oamneilor se tem de a fi judecati, tocmai de aceea prefera sa tina anumite informatii doar pentru ei. Daca acestea ar reusi sa treaca in zona ferestrei deschise, s-ar ajunge la o intelegere reciproca.

4. Regiunea necunoscuta

Acesta este necunoscuta atat unei anumite persoane, cat si grupului din care face parte. In acest caz, necunoscutul poate lua diferite forme de la sentimente si comportamente la atitudini care pot fi undeva aproape de suprafata, putand fi de folos – ceea ce inseamna ca pot fi pozitive si folositoare – sau pot ascunde diferite aspecte ale personalitatii unui individ. In regiunea necunoscuta se regasesc de obicei tinerii sau persoanele carora le lipseste experienta.

Exemple de caracteristici care pot fi necunoscute:

  • O abilitate care este subestimata din cauza lipsei de incredere, de incurajare sau de oportunitate
  • O abilitate innascuta pe care persoana nu stie ca o detine
  • O teama pe care persoana nu stie ca o are
  • Comportamente si atitudini conditionate inca din copilarie
  • Modalitatile in care acestea pot fi descoperite sunt variate, putand fi puse in evidenta prin descoperirea propriei persoane sau prin observarea de catre ceilalti. Mai mult decat atat, prin comunicarea unui subiect se pot rezolva aspecte ale altui subiect, nedescoperit inca.

Fereastra Johari este, asadar, o modalitate prin care ne regasim in fata propriilor comportamente (constiente si inconstiente), cat si o unealta de baza in relationarea cu cei din jurul nostru.

Resurse:

www.businessball.com

  • banner certificare
    banner certificare
  • Aboneaza-te la newsletter pentru a primi un webinar gratuit

  • Sunt Mihaela Marinaș. Un spirit vizionar, cu misiunea de a aduce pe Pământ o nouă paradigmă în spiritualitate, relații și business. Catalizator pentru mii de suflete ale căror vieți le-am atins în cei 14 ani de lucru cu oamenii. Am creat și dezvoltat zeci de programe, cursuri, traininguri de evoluție spirituală, relații, Înregistrări Akashice și Înregistrări Akashice pentru business.

    Cei care vin cu sufletul deschis spre spațiile conținute prin mine și se află în momentul potrivit în călătoria lor își pot transforma cele mai dureroase și mai ascunse tipare și tot ceea ce îi ținea departe de conexiunea cu Sinele lor real. Oamenii și business-urile care vin în contact cu mine intră într-un proces care le poate readuce Sufletul pe linia reală de destin. Este ceva ce se face prin mine în mod firesc și este darul sufletului meu în această viață.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *