comportamentele die hard
Psihologie practica

Comportamentele: Die Hard

comportamentele die hard
comportamentele die hard

Intr-una din conferintele sale, Sid Jacobson povestea ca a fost surprins sa afle la un adapost pentru femeile abuzate fizic in familie ca acestea se intorc, in cea mai mare parte dintre cazuri, la sotii lor.

De ce accepta ele sa fie din nou umilite si batute, stiind ca sunt chiar in pericol de a fi omorate? Raspunsul pe care l-a aflat a fost de-a dreptul surprinzator: uneori, puterea obisnuintei poate fi atat de mare incat depaseste chiar instinctul de autoconservare.

Toti am incercat de-a lungul vietii sa ne schimbam unele comportamente neproductive cum ar fi fumatul, mancatul in exces sau nesanatos, felul in care reactionam in conditii de stres sau conflictuale, felul in care ne organizam timpul sau felul in care relationam cu cei din jur.

Si am observat ca este foarte greu, ba mai mult, uneori ne-a fost chiar imposibil.

Unele comportamente pe care le-am invatat ne sunt folositoare, altele nu. Mai mult, unele comportamente care au fost justificate in conditiile in care le-am invatat ne pot aduce deservicii daca le mentinem cand conditiile s-au schimbat.

Cum dobandim un comportament?

Prin invatare.

Atunci cand invatam sa facem un anumit lucru ne folosim de partea constienta a psihicului nostru. Sa folosim un exemplu simplu, cel in care invatam sa meargem pe bicicleta. La inceput facem incercari si greseli, poate solicitam ajutorul unui prieten, ne este greu, suntem atat de atenti la ceea ce facem incat abia observam drumul pe care mergem.

Dupa ce am invatat mersul pe bicicleta, chiar dupa ce nu l-am practicat timp de multi ani de zile, odata ce ne suim pe bicicleta ne este foarte usor sa o folosim, ba chiar ne putem bucura de peisaj. De ce? Pentru ca odata ce am dobandit un anumit comportament, acesta este stocat intr-o alta zona a psihicului nostru, in subconstient.

Imaginati-va subconstientul ca fiind o baza de date care in momentul nasterii este goala.

De-a lungul vietii, pe masura ce experiementam, aceasta baza de date este populata cu diferite informatii. Putem gasi astfel o explicatie a faptului ca ne este greu sa ne schimbam comportamentele: in timp de decizia o luam la nivel constient, problema este plasata la nivel subconstient.

Cum poate fi schimbat un comportament?

Exista metode prin care putem inlocui orice comportament nedorit. Iata mai jos cateva elemente pe care trebuie sa le luam in consideratie atunci cand ne gandim sa trecem la un comportament care sa ne aduca beneficii.

1. Nevoile pe care le satisfac comportamentele

Este foarte important de amintit ca, oricat de suparator ar fi el, un comportament a luat nastere pentru a implini una sau mai multe nevoi ale noastre (nevoia de siguranta/stabilitate, de variatie/divertisment, de a fi respectati/unici, de a fi iubiti/conectati, de a ne dezvolta, de a contribui)).

De multe ori nu suntem constienti de nevoile care au stat la baza aparitiei unui comportament. De exemplu fumam pentru a socializa cu ceilalti, pentru a ne calma etc.

De aceea nu vom putea schimba un comportament neproductiv pana nu constientizam toate avantajele pe care le avem de pe urma lui, toate nevoile pe care ni le satisface el, gasind apoi mijloace mai bune de a ni le implini (ne-am putea gandi de exeplu sa invatam sa spunem glume pentru a socializa sau sa invatam exercitii de respiratie pentru a ne calma).

Prin urmare comportamentele neproductive nu se pot pur si simplu elimina (deoarece implinesc anumite nevoi la care nu putem renunta), insa se pot inlocui cu altele productive.

2. Siguranta

Trebuie sa ne simtim in siguranta in timp ce aplicam noul comportament (daca ne este frica de apa, ar fi o idee neinspitara de a ne imbunatati starea de sanatate propunandu-ne sa inotam in fiecare zi, de exemplu).

3. Motivatia

Este foarte important sa avem o motivatie cat mai puternica (DE CE sa renuntam la comportamentul vechi si sa-l folosim pe cel nou – unii sunt mai motivati de dorinta de a se indeparta de ceva neplacut, altii de dorinta de a se apropia de ceva placut).

4. Mijloacele

Nu putem face o schimbare daca nu avem mijoacele necesare pentru a sustine noul comportament (CU CE sa aplicam noul comportament). Daca dorim ca, in loc sa ne petrecem timpul in fata televizorului dupa masa de seara sa facem miscare, putem alege o sala de fitness doar in masura in care ne permite bugetul. In caz contrar, este de dorit sa alegem sa facem miscare intr-un parc, de exemplu.

5. Abilitatile

Avem abilitatile necesare? Suntem in posesia calitatilor care ne asigura CUM sa aplicam noul comportament? Daca nu, care este modul in care le putem dobandi? Suntem gata sa facem efortul de a dobandi noi abilitati, sau facem un plan astfel incat sa ne bazam doar pe cele de care dispunem?

6. Oportunitatea

Nu are rost sa inlocuim un comportament neproductiv cu unul productiv daca pe acesta din urma nu avem UNDE sa il aplicam.

Trebuie asadar sa avem posibilitatea de a aplica in mediul in care traim noul comportament – daca vrem sa ne imbunatatim cunostintele de limba chineza ar fi de dorit sa ne facem prieteni care vorbesc aceasta limba, sa participam la evenimetele organizate de ambasada chineza etc.

Acum cateva zile am participat la mai multe discutii legate de schimbare in cadrul evenimentului Psihologia la locul demunca.

La un moment dat unul dintre vorbitori a fost intrebat cum putem invata sa generam schimbarea in viata noastra.

As vrea sa inchei acest articol cu raspunsul pe care acesta l-a dat: “Invatati din carti si programe care se gasesc inregistrate pe diferite suporturi (video, audio), invatati experimentand, invatati de la trainiguri si mai ales invatati de la oamenii din jurul vostru – cei pe care ii admirati, cei care au deja succes in a aplica un comportament pe care doriti si voi sa-l obtineti.”

de Corina Marin

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *