excelenta se poate atinge prin starea de flux
Psihologie practica / Motivatie si succes

Excelenta se poate atinge prin starea de flux!

excelenta se poate atinge prin starea de flux

excelenta se poate atinge prin starea de flux

Starea de flux: psihologia experientei supreme este titlul unei carti pe care am citit-o in urma cu luni de zile.

Am avut nevoie de timp pentru a intelege cat mai bine si a integra in activitatea mea noul concept, si cred ca astazi as putea sa va povestesc despre cercetarile psihologului Mihaly Csikszentmihaly, director al Quality of Life Research Center de la Drucker School, membru al American Academy of Education si al altor forumuri prestigioase.

Mihaly Csikszentmihaly, autorul cartii, a explorat viata a zeci de personalitati. El s-a intrebat ce anume face diferenta intre oamenii care isi traiesc viata plini de entuziasm, de pasiune, si cei care experimenteaza in mod preponderent stari mai putin placute.

El descrie starea de flux ca fiind acea stare in care vointa, inima si mintea se afla toate pe aceeasi lungime de unda:

“O zi obisnuita este e marcata de anxietate si plictiseala. Experientele de tip flux reprezinta scanteile de viata intensa in contradictie cu acest fond banal.”

Este starea in care se gaseste un alpinist atunci cand face fata provocarilor muntelui, un chirurg atunci cand se confrunta cu o operatie care ii solicita toate cunostintele si abilitatile, un sportiv atunci cand da tot ce poate pentru a ajunge la performanta, un artist atunci cand creeaza, o mama care este cu intreaga fiinta alaturi de copiii ei, un profesionist atunci cand este total dedicat proiectului la care lucreaza.

Atentia este concentrata asupra activitatii, nelasand loc gandurilor irelevante, sentimentul interior este cel de putere iar perceptia timpului este distorsionata – orele sunt percepute a zbura de parca ar fi minute.

“Astfel, excelenta se atinge prin implicarea completa in flux, si nu prin fericire. Cand suntem in starea de flux, nu suntem fericiti, pentru ca, daca vrem sa experimentam aceasta emotie, trebuie sa ne concentram asupra starilor noastre interioare, iar aceasta ne-ar distrage atentia de la sarcina pe care o avem de indeplinit.

Daca un alpinist se gandeste la fericire in timp ce face o miscare dificila, ar putea sa cada de pe munte. Chirurgul nu isi poate permite sa fie fericit in timpul unei operatii, sau un muzician – atunci cand interpreteaza ceva solicitant.

Numai dupa ce sarcina a fost dusa la bun sfarsit avem ragaz sa privim inapoi la ceea ce am realizat, iar apoi suntem invadati de recunostinta pentru excelenta acelei experiente si ne simtim fericiti.

Dar putem atinge fericirea si fara experienta fluxului – experimentand placerea pasiva in timp ce ne odihnim, bucurandu-ne de razele calde ale soarelui sau de o relatie frumoasa cu cineva. Si acestea sunt momente pe care trebuie sa le pretuim, dar aceasta fericire este foarte vulnerabila si dependenta de circumstante exterioare favorabile. Fericirea care urmeaza fluxului este faurita de noi insine si conduce la o complexitate din ce in ce mai mare a constiintei.”

Foarte important mi se pare faptul ca Mihaly Csikszentmihaly a evidentiat, in urma cercetarilor sale, care sunt conditiile favorabile aparitiei starii de flux:

1. Scopuri clar definite ale activitatilor in care ne implicam;

2. Posibilitatea ca in aceste activitati sa obtinem un raspuns rapid la actiunile pe care le intreprinde, pentru a stabili daca suntem sau nu pe drumul cel bun;

3. Existenta unui echilibru permanent intre aptitudini si provocari:
– daca provocarile sunt prea mari fata de aptitudini apar frustrarea, ingrijorarea, anxietatea;
– daca provocarile sunt prea mici fata de aptitudini apar relaxarea si apoi plictiseala;
– daca atat provocarile cat si abilitatile persoanei sunt minore apare apatia.

Privind graficul si gandindu-ne la actiuni specifice din activitatea curenta, fiecare dintre noi poate evalua in ce zona se afla si cum poate ajunge la starea de flux.

De exemplu, din zona excitatiei (unde suntem concentrati, activi, implicati dar nu foarte stapani pe situatie) putem ajunge la flux capatand noi abilitati. Din zona de control (unde suntem puternici, fericiti, multumiti insa fara o mare implicare si concentrare, fara sentimentul ca facem ceva important) putem ajunge la flux crescand provocarile. In timp ce, daca ne situam in celelalte zone, este necesar sa crestem atat provocarile, cat si abilitatile.

Pentru a afla si alte informatii de valoare despre starea de flux va recomand sa cititi cartea, aparuta anul trecut la editura Curtea Veche. Si mai ales, va doresc mult succes in a le aplica!

de Corina Marin
NLP Practitioner

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

1 comentariu

  1. Cred că este vorba de KI-ul din Artele Marţiale chiar aşa cum este el definit în unele cărţi de AM. Pe de altă parte pentru cine a practicat sau practică AM tradiţionale ştie că sunt scopuri bine definite (fizice sau chiar spirituale), răspunsurile sunt rapide (fie în luptă fie în evoluţia personală prin gradaţii) dar cred că pot să apară dezechilibre între aptitudini şi provocări (care este clar, impun prezenţa corectoare a unui sensei real). Interesant articolul!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *