cum putem imbunatatii atmosfera de lucru 13-idei practice
Psihologie practica / Motivatie si succes

Cum putem imbunatati atmosfera de lucru? 13 idei practice

cum putem imbunatatii atmosfera de lucru 13-idei practice

cum putem imbunatatii atmosfera de lucru 13-idei practice

Fiecare dintre noi stim ca un mediu de lucru mai placut genereaza performanta.

O atmosfera placuta in companie face ca oamenii sa lucreze cu placere, cu drag, sa ajunga la birou cu inima deschisa si sa plece (chiar daca sunt obositi) cu zambetul pe buze. Cu totii stim ca un om cu moralul ridicat trece mai usor peste obstacole si gaseste solutii inovatoare pentru orice probleme care apar.

Atmosfera de lucru este legata foarte mult si de relatia angajat-angajator, precum si de recunoasterea meritelor.

Acest articol se doreste a fi un semnal de alarma pe de-o parte, iar pe de alta parte sa ofere cateva idei generale care pot fi aplicate in compania pe care o conduceti sau compania in care lucrati.

1. Ai un catalizator in echipa?

Trebuie sa intelegem ca moralul este contagios, se ia rapid. Cu cat sunt mai multi oameni cu un moral ridicat, cu atat sansele ca acesta sa se extinda sunt mai mari.

Uneori intr-un departament este de ajuns o singura persoana cu un moral foarte ridicat pentru a ridica moralul tuturor celorlalti angajati. Alteori este de ajuns ca un angajat sa aiba un moral foarte scazut astfel incat sa-i “infecteze” pe toti ceilalti angajati. Prin urmare, solutia este simpla, anume: daca nu ai un catalizator in echipa ar fi timpul sa-l gasesti.

Aceasta “problema” poate fi rezolvata intr-un mod foarte simplu inca de la faza de recrutare. Astfel ca atunci cand faci recrutare, apleaca putin atentia si la moralul celui pe care-l angajezi. Poate fi un criteriu foarte bun mai ales atunci cand sunteti indecis intre doi potentiali angajati. Cauta acesti oameni, gaseste-i si angajeaza-i!

Mai jos veti gasi o serie de idei practice descrise pe scurt, cu amendamentul ca se pot adapta. Ce functioneaza intr-un caz nu functioneaza obligatoriu si intr-un alt caz. Retine, atunci cand o idee nu functioneaza, nu insista, schimb-o si incearca altceva. Toate ideile de mai jos pot duce la o atmosfera mai placuta in companie si la un sistem de motivare nonfinanciara ce are in spate principiile recompensei si al recunoasterii.

2. Post-it-urile

Incercati sa gasiti si o alta utilizare a post-it-urilor decat cea obisnuita. Fie ca esti sef sau coleg poti lasa mesaje dragute in biroul colegilor de genul: „Multumesc pentru ajutorul oferit ieri!”, “Sa ai o zi excelenta!”, „Sper sa ai o zi placuta, zambeste (insotita de un smile face).”

Post-it-urile cu mesaje dragute pot fi lasate pe monitor, pe birou, pe parbrizul masinii, practic in orice loc asociat celui care trebuie sa-l primeasca.

3. Muzica

Atata timp cat nu devine derajanta e binevenita oricand. Muzica este foarte antrenanta pentru wake-up dimineata, in pauze sau in momente de respiro. Oricand putina muzica este binevenita. Creeaza o atmosfera placuta, exceptand cazul in care se lucreaza cu atentie maxima, iar muzica poate deveni un factor perturbator.

Astfel, fie ca esti sef sau coleg, gaseste o cale prin care sa oferi putin ritm angajatilor. Incearca fel si fel de ritmuri, incepand de la hip hop pana la muzica clasica.

Cu siguranta unele genuri vor fi mai primite de angajati. Am intalnit un caz la o companie din Romania, unde oamenii au mers mai departe si anume au numit un DJ al zilei. Era o firma de productie, iar in fiecare zi, unul dintre angajati oferea playlist-ul sau CD-urile ce urmau sa fie ascultate in ziua respectiva.

Practic, in acest fel oamenii se cunoasteau mai bine si asteptau dimineata curiosi sa vada “ce muzica va pune Costel astazi, pentru ca este randul lui”. Ideea a fost foarte bine primita si functioneaza si astazi.

4. Prietenul secret

Aceasta metoda se practica mai mult in team-building-uri, insa este foarte binevenita si in cadrul unui departament / firma.

Practic, fiecare isi scrie numele pe cate un biletel, acestea sunt introduse eventual intr-o caciula pentru amuzament si fiecare trage cate un biletel cu un nume. In decursul intregii luni fiecare trebuie sa-i faca un cadou / o supriza celui al carui nume este pe biletelul extras.

Partenerii isi vor face cadouri intre ei, fapt care va crea o atmosfera placuta si de amuzament in timpul petrecut la munca. Provocarea este ca ficare cadou sa se incadreze intr-un plafon maxim de gentul 3-5 RON.

5. Mesaje motivatoare de recunoastere

Afiseza mesaje motivatoare in locuri vizibile. Pot fi scrisori de multumire de la clienti sau de la parteneri. Aceasta este o ocazie de a reaminti ca se poate, ca sunt oameni care apreciaza munca lor. Daca sunteti sefi puteti incerca chiar si varianta unei scrisori de multumire din partea dumneavoastra.

6. Cadouri din vacanta

Cadoul din vacanta devine obligatoriu mai ales cand esti sef. In cazul in care ai foarte multi angajati ofera macar celor aflati in imediata ta subordine. Nu trebuie sa fie un cadouri scumpe, trebuie sa fie mai mult simbolice, ca un semn de apreciere, un semn al reintoarcerii. Ele transmit mesajul “V-am dus dorul si ma bucur sa va vad!”

7. Concedierile

Orice companie face angajari si concedieri totodata. Aceasta idee nu isi are meritul de a crea o atmoasfera placuta, ci mai degraba acela de a preveni un eventual disconfort la locul de munca.

Trebuie, ca manager, sa ai un sistem transparent de “concedieri”. Practic, orice concediere trebuie sa aiba un pas anterior. O discutie privind performantele, un avertisment ferm inainte de concediere.

Oamenii nu trebuie sa stea cu o grija de genul: “Oare cine urmeaza, oare eu urmez eu?” Atunci cand concediezi transmiti un mesaj foarte puternic catre angajati si nu conteaza atat concedierea, cat maniera in care o faci.

Sunt multi manageri care-i “lasa sa stea cu stres, sa stie ca daca nu-si fac treba ii dau afara”. Poti sa-i lasi sa stea in stres, insa asteapta-te sa plece cu prima ocazie ivita. Trebuie sa invatam sa facem o diferenta foarte fina intre respect si frica.

Solutia este simpla, nu trebuie sa concediezi pur si simplu, exceptand cazurile grave, ci trebuie sa ai o procedura cunoscuta de angajati, o discutie in care li se atrage ferm atentia ca urmeaza o concediere in cazul in care nu cresc performantele sau nu-si revizuiesc performantele, in functie de situatia respectiva.

8. Angajatul lunii

Este o metoda destul de sensibila si ca orice metoda de motivare non-financiara suporta riscurile ei. Este posibil sa functioneze foarte bine sau din contra, poate sa nu functioneze deloc. Am cunoscut in companii autohtone ambele cazuri.

In cazul in care te hotarasti sa demarezi un astfel de program trebuie sa-l adaptezi perfect activitatii. De exmplu, poti sa-l numesti “Angajatii de 5 stele”. Aici, de exemplu poti cumula mai multi factori iar accesul la statutul de “angajat de 5 stele” sa poata fi castigat de mai multi angajati.

Acest statut poate sa se piarda sau poate nu. In momentul in care ajung toti angajatii la acest statut se poate lansa o noua provocare si anume cresterea la 6 stele. De exmplu, in vanzari poate fi ceva de genul: “Consultantul in vanzari care creste vanzarile cu 5%, castiga 5 clienti noi in firecare luna si nu pierde nici un client devine agent de 5 stele”.

Pot fi inmanate la un moment dat insigne care sa marcheze acest lucru. Sunt multe feluri de a asimila “Angajatul lunii” in compania dumneavoastra. Functioneaza de obicei dintr-un motiv simplu. Sunt oameni care au nevoie de competitie si de provocari. Oferiti aceste lucruri cu masura si veti aduce un plus de atmosfera placuta in companie.

9. Cat de multe stii?

Este o idee pe care n-o s-o detaliez, doar vi-o spun. Pentru oameni, inainte de toate nu contaza cat de multe stiti, ci cat de mult va pasa. Este valabil nu doar pentru sefi, ci si pentru angajati. Aici este momentul in care fiecare dintre angajati poate aduce un aport atmosferei de lucru.

10. Newsletter-ul companiei

Dincolo de promovarea serviciilor sau a produselor sunt binevenite si newsletter-urile interne. A ajuns sa fie o practica obisnuita si in companiile din Romania. Trebuie sa retinem ca newsletterul trebuie sa fie mai mult decat o informare tehnica.

Newsletterul trebuie umanizat. In el trebuie surprinse evenimente din comanie, anuntarea zilelor de nastere, realizari ale angajatilor etc. Chiar daca pare greu de crezut, oamenii vor vrea sa apara in acest newsletter.

11. E-mailuri de multumire

Nu te costa nimic sa trimiti un e-mail de multumire. De obicei trimitem numai emailuri cu ragaminti sau task-uri. Am putea trimite si cu mesaje de multumire sau de apreciere. Nu trebuie sa fie e-mailuri lungi si elaborate, ci pot fi scurte si la obiect: “Ai facut o treaba excelenta. Felicitari!O sa ajung in biroul tau sa-ti multumesc, pana atunci insa iti scriu. Apreciez ajutorul tau!”

12. Comunicarea rezultatelor

Un vechi proverb spune: “Cand bei apa adu-ti aminte cine te-a ajutat sa sapi fantana.” Este bine sa-ti asumi merite, mai ales atunci cand acestea exista. Adu-ti insa aminte de cei care au contribuit la succes si comunica-le acest lucru. Nu felicita numai teamleader-ul, felicita intreaga echipa!

La capatul opus, chiar am un exmplu real recent care mi-a ajuns la urechi: “Haideti, mobilizati-va sa avem rezultate, ca pierd excursia in Ibitza!” Va dati sema ca instantaneu a scazut interesul angajatilor, iar pus in proverb ar fi: “Deci noi angajatii care te ajutam sa sapi fantana nu vom avea acces nici macar la o cana de apa…”

In concluzie, comunica rezultatele in mod corect, apreciaza corect, iar daca oferi premii, ofera-le tuturor celor care au avut o contributie.

13. Cafeaua de dimineata

Ocazional poti sa faci o surpriza placuta angajatilor sau echipei. Mergi mai devreme la serviciu, asteapta-i cu o cafea facuta de tine sau dupa caz cu un ceai. Vor aprecia mai mult decat iti imaginezi.

Concluzii

Ideile sunt multe, probabil o sa mai continui seria de expuneri pe acest subiect. Practic, trebuie numai putina creativitate pentru a gasi idei inovatoare. Toate aceste idei motiveaza non-financiar in cele mai multe cazuri.

Vreau sa se inteleaga foarte bine: un sistem de stimulare si recompensa nu exclude aplicarea in paralel a unui sistem de sanctiuni. Din contra, trebuie pastrat un echilibru intre aceste doua surori: recompensa/recunoastre si sanctiune.

Dupa cum am mentionat si la inceput trebuie sa fim constienti ca nu functioneaza toate ideile in toate companiile. Testati-le si alegeti-le doar pe cele care functioneaza! In plus retineti ca de regula aceste idei au o durata de viata, in sensul ca la un moment dat ideea s-ar putea sa nu mai functioneze. Nu insista, gaseste o alta idee sau imbunatateste ceva la ea!

de Marian Rujoiu
Trainer Extreme Training
http://www.traininguri.ro

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

2 comentarii

  1. Carmen spune:

    Foarte bune ideile.De s-ar pune in practica in toate firmele,si nu numai in firme,ci si in familie,sau cercurile apropiate de cunoscuti,nu ar mai fi atata invidie,rautate,ci am pune pret pe relatii care sunt cele mai importante.Mult succes celor care redacteaza astfel de articole;).Faceti o treaba excelenta!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *