incetineste ritmul vietii tale
Psihologie practica / Autocontrol

Incetineste ritmul vietii tale!

incetineste ritmul vietii tale
incetineste ritmul vietii tale


Daca dorim libertate in actiune, relatii bune cu ceilalti, sanatate si vitalitate, pacea mintii si disponibilitatea de a creste, trebuie sa invatam sa incetinim ritmul vietii.

Pur si simplu nu ne mai putem permite sa platim pretul agitatiei sau al grabei. Pretul este insasi viata noastra. Cum spunea Thoreau:”Nu am timp sa fiu grabit.”

Dar nu este de ajuns doar sa spui acest lucru.

Avem de-a face cu un tipar comportamental foarte adanc implementat in noi si cu obisnuinte de ani de zile. Este necesar sa avem o strategie de evolutie spirituala, sa facem pasi concreti si sa fim pregatiti pentru o lupta lunga, desi beneficiile se vor acumula de indata ce vom incepe. Acest tipar comportamental “isi are radacinile in interiorul persoanei insasi, nu in mediul inconjurator, si batalia trebuie dusa pe terenul propriu.”

  • Unul dintre pasii practici este sa ne sculam devreme dimineata. Daca te vei trezi la 10 si apoi vei vrea sa urmezi un program de incetinire a ritmului, nu vei fi capabil sa indeplinesti nicio munca.
  • Obisnuieste-te sa meditezi la aceeasi ora dimineata, imediat dupa trezire, astfel incat sa devina un reflex. Dupa meditatie, daca te-ai sculat suficient de devreme, vei avea timp sa mergi in bucatarie, sa stai cu familia, sa schimbi cuvinte pline de dragoste, glume si sa ai un mic dejun relaxat.
  • Pentru a te bucura de hrana, si de orice, trebuie sa inveti sa incetinesti ritmul. In ziua de azi, exista un numar foarte mare de oameni care mananca si alearga sau care spun ca nu au timp sa manance. Ce sa mai vorbim despre tipul de alimentatie fast-food? E important sa ne facem timp sa mancam in liniste, bucurandu-ne de placerea de a manca.

Si memoria e afectata de aceasta boala a grabei. Adeseori oamenii uita, nu pentru ca au o memorie slaba, ci datorita faptului ca sa grabesc. Spre exemplu, cand pleci de acasa spre birou sau de la birou spre o intalnire, este o idee buna sa incetinesti ritmul si sa petreci cateva momente verificand mental daca lucrurile sunt in regula, pentru a te asigura ca ai luat tot ceea ce era necesar.

In afacerile lor, la serviciu sau in diversele activitati de acest gen pe care la au oamenii, foarte multi se straduiesc sa indeplineasca cat mai multe sarcini.

In loc sa se concentreze pe lucrurile esentiale si sa le faca foarte bine intr-un ritm armonios, ei vaneaza lucrurile neesentiale si le acorda prioritate. Astfel, se ajunge la amanarea lucrurilor importante, iar prin amanare se aranjeaza scena pentru drama crizei de timp. Cand nu mai poti sa scapi de treburile pe care le ai de facut te grabesti aproape frenetic, plin de adrenalina, cu corpul sub tensiune si mintea imprastiata.

La serviciu, in afaceri si oriunde, trebuie sa cultivam discernamantul astfel incat sa putem decide ce este important si apoi sa actionam intr-un ritm moderat.
Munca agitata si munca facuta sub presiune nu confera bucurie si poate ca de aceea multi dintre noi nu asociem bucuria cu serviciul.

Noi asteptam sa gasim bucuria dupa ce terminam ziua de munca.  Dar oamenii care sunt cu adevarat creativi stiu ca nu exista o delimitare intre munca si alte activitati. Munca trebuie sa ne provoace si sa gasim satisfactii in ea.

Dar atunci cand graba predomina, nu poate sa existe satisfactie pentru cel ce munceste sub o astfel de presiune. Graba intuneca ratiunea si determina persoana aflata sub stapanirea ei sa se gandeasca din ce in ce mai mult la solutii superficiale si la scurtaturi pentru a salva timp.

In timpul zilei, nu numai la serviciu, dar si la posta, la restaurant sau la banca, poti de asemenea sa combati ritmul rapid al celorlalti. Bunele maniere spirituale te vor face sa le spui celorlalti oameni cu care intri in contact: “Nu-ti face griji. Nu sunt grabit.” Poti sa faci acest serviciu acelora care iti presteaza un anumit serviciu si ei iti vor raspunde imediat, usurati.

Rabdarea pe care o aratam la serviciu, acasa si oriunde, este asigurarea noastra impotriva oricaror indispozitii perturbatoare aduse de graba. Rabdarea inseamna o digestie buna; nerabdarea inseamna o digestie proasta, probabil chiar un ulcer. Rabdarea inseamna a incetini, a respira adanc. Nerabdarea inseamna plamani neventilati suficient si o respiratie neregulata. Rabdarea inseamna un puls cam si stabil.


Daca mentinem un ritm relaxat intreaga zi, avem o sansa mult mai mare sa ajungem acasa in siguranta
. Un numar foarte mare de accidente de masina apar la apusul soarelui si unul din motive este evident: suntem atat de secatuiti de o zi de graba, incat simturile si mintea noastra nu mai pot fi vigilente. In cazurile de urgenta, aceia care sunt calmi raspund mult mai repede; ei observa cu adevarat ceea ce se intampla in fata lor. Persoana calma actioneaza prompt in caz de urgente. In fiecare caz, reactia va fi aleasa cu luciditate, nu dictata de impuls.

Acasa, cand ne intoarcem, fiecaruia dintre noi ii place sa aiba o dupa-amiaza placuta cu familia sau cu prietenii. Pentru a te bucura de asemenea momente, ai nevoie de detasare fata de munca ta- abilitatea de a ti-o scoate din minte, la vointa. Daca ai fost grabit sau stresat toata ziua, vei fi atat de prins si de tensionat incat nu vei fi capabil sa o lasi deoparte.

Cand ajungi acasa dupa o zi de munca relaxata, vei fi capabil sa te daruiesti celorlalti.  Poate ca vei descoperi de cum ai intrat pe usa ca a aparut o situatie neplacuta, in special daca ai copii. Dar pentru ca ti-ai administrat vitalitatea in mod intelept, vei avea suficienta rabdare sa rezolvi aceste dificultati casnice chiar daca ai muncit din plin toata ziua.

In general, oamenii vin acasa si spun :”Nu ma deranja cu asta! Am muncit din greu azi!” De fiecare data cand lucrurile nu se implinesc conform dorintelor noastre, devenim frustrati si furiosi. Pentru ca nu stim sa ne traim ziua in liniste si bucurie.

Dupa amiaza, cand te intalnesti cu cei apropiati, fii relaxat si disponibil pentru toata lumea. Daca copiii isi doresc atentia ta, asculta-i plin de bucurie, nu cu jumatate de masura; ci total. Vei descoperi ca este fascinant sa vezi lumea prin ochii copilului.

Unii oameni se grabesc atat de mult, incat chiar si atunci cand ziua s-a sfarsit, ei rateaza aceasta oportunitate. Sperand sa mai faca ceva, devin cu usurinta exasperati si isi reped copiii: “Nu vrei sa te grabesti?”
Ce binecuvantare este ca acesti copii nu cunosc ce inseamna graba! Este unul din lucrurile pe care le putem invata de la ei.

Oamenii care pretind ca se grabesc in munca lor pentru a castiga mai mult timp liber, nu ar trebui sa fie luati in serios. De fapt, ei nu stiu nici sa munceasca si nici sa se bucure de orele lor libere.

Reconstructia vietii dupa noul tipar al incetinirii ritmului va fi anevoioasa si poate dureroasa, insa vom simti beneficiile din prima zi in care vom privi viata astfel. Ne imbarcam spre o noua directie, care ne va aduce energie abundenta, sanatate mult mai buna, pace crescuta a mintii, relatii mult mai armonioase, o mare creativitate in munca si in relaxare si o perioada mult mai lunga si mai fericita de viata.

Extras din cartea “8 pasi spre infinit”, Eknath Easwaran, Editura Kamala-Colectia Ghid Spiritual

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *