cum sa nu mai lasam grijile sa ne strice ziua
Psihologie practica / Autocontrol

Cum sa nu mai lasam grijile sa ne strice ziua

cum sa nu mai lasam grijile sa ne strice ziua

cum sa nu mai lasam grijile sa ne strice ziua

Chiar daca incercam sa indepartam grijile cu cel mai nevinovat si senin zambet, stim cu totii ca acestea apar pe nesimtite in vietile noastre.

Astfel, intr-un moment oarecare ajungem sa ne ingrijoram ca nu suntem suficient de buni, ca nu depunem efortul necesar pentru a ne indeplini visurile, ca nu avem suficienit bani sau ca vom ramane singuri pana la adanci batraneti.

Si pentru ca vestile “bune” nu se vor sfarsi aici, aflati ca grijile lucreaza intotdeauna in echipa.

In spatele unei griji se va afla intotdeauna o alta, iar lantul poate continua pana la nesfarsit.

Ad Kerkhof este psiholog specializat in preventia sinuciderii de mai bine de 30 de ani.

In aceasta perioada, el a observat ca tentativele de sinucidere sunt precedate de o “rumegare” continua a ceea ce s-ar putea intampla in viitor.

Astfel, aceste ganduri obsesive au devenit atat de coplesitoare incat au determinat anumite persoane sa creada ca moartea este singura posibilitate de a scapa de grijile care le acapareaza.

Kerkhof a descoperit o serie de tehnici prin care sa-i ajute pe cei cu tendinte sinucigase sa reduca aceste ganduri si in prezent aplica aceste tehnici si in randul oamenilor care se ingrijoreaza in exces, desi nu prezinta tendinte de suicid.

De asemenea, el a descoperit ca subiectul principal pentru care oamenii se ingrijoreaza este viitorul.

Mai mult decat atat, acestia considera ca grijile legate de viitor ii vor ajuta sa gaseasca solutii pentru probleme lor. Insa adevarul este departe de presupunerile lor.

In randurile urmatoare, va vom prezenta 2 tehnici de dezvoltare personala pe care acesta la propune pentru a indeparta grijile din vietile noastre.

1. Cutia grijilor.

Imagineaza-ti o cutie pe care o tii sub patul tau.

Aceasta poarta numele de cutia grijilor.

In momentul in care constientizezi ca gandurile tale nu sunt altceva decat grijile tale, iti imaginezi ca iei fiecare grija in parte, o pui in aceasta cutie si apoi inchizi bine cutia.

Grijile raman in cutie pana in momentul in care te hotarasti sa le scoti din nou la suprafata.

O alternativa la aceasta tehnica este sa alegi o culoare.

Apoi iti imaginezi ca acea culoare se transforma intr-un nor. Permite tuturor grijilor tale sa patrunda in acest nor, iar apoi observi cum norul se plimba deasupra capului tau.

Dupa ce l-ai privit indeajuns, iti poti imagina ca acesta pleaca, luand cu el toate grijile tale.

2. Un timp al ingrijorarii.

Poate ca ar trebui sa ne reamintim ca grijile noastre sunt strans conectate cu problemele reale si practice din viata noastra.

Tocmai de aceea este posibil sa nu reusim sa le indepartam in totalitate din vietile noastre, insa putem invata cum sa le controlam.

Stim cu totii ca in momentul in care ii vom spune unei persoane sa nu se gandeasca la un anumit lucru, atentia ei va fi orientata tocmai catre acel lucru. In aceeasi modalitate functioneaza si grijile noastre.

Daca cineva ne va spune sa nu ne mai gandim la grijile noastre, cu siguranta vom actiona ca in exemplul de mai sus. In schimb, Kerkhof ne recomanda exact opusul.

El propune sa ne rezervam 15 minute din dimineata noastra si 15 minute din seara noastra pentru a nu face altceva decat sa ne ingrijoram pentru viitorul nostru.

Astfel, ne putem aseza confortabil la masa si putem face o lista a grjilor care ne acapareaza pentru a ne gandi apoi la ele.

Conditia de baza a acestui exercitiu este ca in momentul in care cele 15 minute expira, sa ne oprim in totalitate din a ne ingrijora si sa fim constienti ca putem reveni la grijile noastre abia in urmatoarele 15 minute dedicate acestei activitati.

Avem posibilitatea de a “amana” grijile pana data viitoare. In mod remarcabil, aceasta tehnica da rezultate si ne ajuta sa ne bucuram de activitatile pe care le avem de indeplinit intr-o anumita zi.

Voi cum reusiti sa va impacati cu grijile voastre?

Daca doriti sa aprofundati acest subiect, va recomandam cursul nostru online despre ingrijorare.

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *