basic nlp presupozitii nlp partea a patra
NLP (Programare Neuro-Lingvistica)

Basic NLP – Presupozitii NLP (partea a IV-a)

In acest ultim articol legat de presupozitiile NLP intentionez sa va fac cunoscute acele presupozitii care se refera la comunicare.

15. Nu poti sa nu comunici

Chiar si daca, aflandu-te in aceeasi incapere cu o persoana, refuzi sa-i vorbesti sau sa te uiti la ea, tot ii transmiti ceva… ca nu doresti sa comunici cu ea, de exemplu, sau ca esti suparat, ca nu esti de acord cu acea persoana etc.

16. Experientele sunt percepute cu ajutorul simturilor, iar informatia pleca spre creier, unde este prelucrata si reprezentata in doua moduri: lingvistic si senzorial. Cu cat reprezentarile unor persoane sunt mai asemanatoare, cu atat ele comunica mai bine.

Un exemplu pentru a explica ceea ce am spus: vedem (gustam, mirosim) un mar. Informatia pleaca spre creier, trece prin filtrele noastre interne si se transforma in cuvantul mar, caruia ii atribuie anumite intelesuri. Totodata, acestui cuvant ii sunt asociate si diferite senzatii interne (o stare de bine, de exemplu, data de amintirea zilelor cand mama ne rasfata cu placinta de mere).

17. Pe langa limbajul verbal, oamenii reactioneaza si la limbajul nonverbal (tonalitate, volumul vocii, viteza de vorbire etc.) si la cel paraverbal (expresia fetei, pozitia corpului, miscarea etc.).

In cazul in care observam la cineva o incongruenta intre ceea CE spune si modul CUM o spune sau modul CUM se comporta, cum reactionam?

Este usor de ghicit daca va spun ca limbajul verbal reprezinta 7% din totalul actului de comunicare, cel nonverbal 38%, iar cel paraverbal 55%.

17.Trebuie sa stii foarte clar ce rezultat doresti sa obtii ca urmare a unei comunicari. Rostul comunicarii tale sta in raspunsul pe care il obtii.

Daca rezultatul obtinut nu este cel pe care il doresti inseamna ca tu, ca si comunicator, nu esti destul de flexibil.

Pentru a ilustra ceea ce am spus pana acum am ales un fragment din cartea “Putere nemarginita” a lui Anthony Robbins.

“Cei mai buni profesori stiu din instinct cum sa ghideze si sa alinieze. Ei sunt capabili sa stabileasca un raport, astfel incat mesajul lor este receptionat. Dar nu exista un motiv anume pentru care nu toti profesorii pot invata sa faca acelasi lucru. Invatand sa-i alinieze pe elevi, invatand sa prezinte informatiile in forma in care elevii pot efectiv sa le prelucreze, profesorii ar putea revolutiona lumea invatamantului.

Unii profesori considera ca de vreme ce ei isi cunosc materia, de orice hiba in comunicare sunt de vina doar elevii care nu invata.

Insa rostul informatiei nu este continutul ei, ci raspunsul. Poti sa stii cate-n luna si in stele despre Imperiul Roman, dar daca nu poti stabili un raport, nu poti trece informatiile de pe harta ta pe harta altcuiva, cunoasterea ta nu valoreaza nimic.

De aceea, cei mai buni profesori sunt cei care reusesc sa stabileasca un raport. Circula o poveste despre o clasa in care toti copiii – in gluma – au hotarat ca la ora 9 fix sa tranteasca pe jos cartile, ca sa o faca pe profesoara sa plece. Fara sa clipeasca macar, pofesoara a lasat jos creta, a luat o carte si a lasat-o sa cada. Imi pare rau de intarziere, a zis ea. Dupa aceasta intamplare, copiii ii mancau din palma.”

18.Nu exista greseli, exista doar rezultate si feedback.

___________________________

Examineaza orice problema pe care o ai in acest moment prin prisma noilor presupozitii pe care tocmai le-ai aflat. Cum se modifica perceptia ta?

Pana data viitoare, Happy NLP!

de Corina Marin

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *