Munay-ki

Un interviu cu un saman in blugi

un-interviu-cu-un-saman-in-blugi

un interviu cu un saman in blugiDragii mei, dragele mele,

In ultimul timp din ce in ce mai multi oameni ma intreaba despre samanism – ce este, daca am experimentat calatoriile samanice, daca oricine poate sa faca o astfel de calatorie, pe cine recomand pentru o introducere in samanism.

Am citit de curand interviul pe care Andreea Dragomir (http://andreeadragomir.blogspot.com) i l-a luat lui Aurel Mocanu (http://www.nierika.ro/blog/) si mi s-a parut ca raspunde la toate aceste intrebari si la multe altele pe aceasta tema:

“Va ofer un interviu cu Aurel Mocanu – samanul in blugi, cum imi place mie sa ii spun in gand, desi el spune despre sine ca nu este saman, ci doar practicant al metodelor de vindecare samanice… ii mai spun uriasule, cu voce tare, iar el obisnuieste sa rada in hohote. Bine, in raport cu mine, mai toti sunt uriasi (fizic vorbind…), insa, citind raspunsurile lui Aurel veti descoperi un suflet urias, asa ca se explica de ce simt nevoia sa ii spun asa, cu atata drag!

– Aurel, esti un saman?

– Nu ma numesc pe mine „saman”. Acest termen il pastrez pentru a numi oamenii care traiesc in chip traditional, deservind o comunitate prin folosirea metodelor samanice. Eu sunt un om obisnuit care a constatat ca metodele samanice vorbesc limba sufletului meu. Pot spune ca sunt un „practicant al metodelor samanice de vindecare”.

– Ce este un saman?

– Samanul, dupa Mircea Eliade, este un specialist al sacrului si un maestru al extazului. Este o persoana, barbat sau femeie, care poate intra si iesi la vointa din stari de constiinta extinsa specifice, in care atunci cand se afla, acceseaza „lumile ascunse”- adica acele plaje de frecvente care ii sunt accesibile atunci si inaccesibile din starea obisnuita de constiinta – pentru a aduce de acolo informatii si energie vindecatoare pentru sine, client, comunitate. in aproape fiecare cultura exista astfel de persoane.

Aceasta nu are atat de a face cu vreun fel de aura mai speciala, ci cu diviziunea muncii. La fel cum nu poate functiona un sat compus numai din moase sau din brutari, nu este viabila nici o comunitate compusa numai din persoane specializate in practici samanice. Cu adevarat impartasim cu totii daruri spirituale, dar ne place sa manifestam mai ales cate ceva anume.

– Samanismul este ceva mai mult decat o religie, spun unii. Este la granita. Tu ce parere ai? Poti fi de exemplu crestin ortodox si saman in acelasi timp?

– Samanismul nu este o religie, ci este un set de metode prin care ne facem accesibili revelatiei spirituale directe. Este mai degraba un limbaj al sufletului, cum spune Daan Van Kampenhout. E un mod de a explora conexiunea mistica pe care o avem cu totii, mai mult sau mai putin constient. Eu sunt crestin ortodox ; gasesc o mare profunzime, frumusete, iubire dumnezeiasca si putere de vindecare in ortodoxie.

Cred ca fiecare persoana deschisa catre spiritualitate se regaseste mai mult sau mai putin, in liniile mari ale cate unei religii. DIn ce am observat pana acum, poate ca samanii isi permit si opinii personale in fata versiunilor acreditate oficial, altminteri sunt oameni cu un respect adanc fata de spiritul din orice, inclusiv din religii.

– Imi poti spune cate ceva despre originile samanismului?

Originile samanismului se pierd in zona aceea de dinainte de orice ne putem noi inchipui ca si societate umana, cultura etc. Estimarile antropologice enunta cel putin 40 000 de ani de practici samanice; unii antropologi sustin peste 100 000 de ani. Personal, mai degraba decat a spune ca samanismul vine dintr-un anume loc si timp, cred ca e o componenta a experientei umane.

Aceasta componenta poate avea o pondere mai mica sau mai mare in functie de felul de viata, cultura etc. Oamenii din vechime erau mai constienti de spirit – care avea un loc central in viata comunitatilor bine legate de atunci-decat cei care, in zilele noastre si in general vorbind, postuleaza suprematia materiei.

Societatea in care traim e mult atinsa de materialism si de competitie, in timp ce majoritatea societatilor traditionale pun accentul pe spirit, comuniune, cooperare, comunitate. In timp ce noi deseori cautam sa demonstram ca suntem mai buni ca altii si chiar vedem o obiectivare a valorii noastre in cantitatea si calitatea posesiunilor materiale, majoritatea societatilor traditionale valorizeaza oamenii intr-un mod in care fiecare e un membru nepretuit al comunitatii .

– Majoritatea dintre noi credem ca samanii traiesc in jungle indepartate, consuma halucinogene si sunt un fel de vrajitori ciudati. Tu esti un saman in blugi, traiesti in Romania. Cum ai devenit saman? Cum era viata ta inainte, cum este dupa? Care este istoria ta?

– In fanteziile despre samani ale culturii noastre, intr-adevar samanii sunt imaginati a trai in jungle indepartate, a consuma halucinogene si a se ocupa cu lucruri oculte, eventual periculoase. Cred ca acest set de imagini arata mult mai multe despre noi decat despre ei, arata mai degraba cat de indepartati ne simtim noi de lumea naturala – intrucat traim in jungla de beton si tehnologie, cata frica avem noi de a avea propria viziune – aceasta din cauza faptului ca in aceasta societate suntem mereu bombardati cu viziunile prefabricate ale TV-ului, reclamelor si figurilor care detin autoritate in ochii nostri.

Si da, credem ca ei sunt vrajitori ciudati intrucat noi rationalizam mult, aceasta fiind norma in care traim.

Paradigma samanica e una a unitatii profunde a tot ceea ce este, a unei creatii frumoase, insufletite si in permanenta conexiune cu Divinitatea Creatoare. Ea nu exclude purtatorii de blugi, nici anumite etnii, dar tinde spre o exprimare in termeni naturali, naste o inclinare spre un mediu natural – a se citi „asa cum l-a facut Dumnezeu” -, frumos, nepoluat, armonios. Deci, nu e mai de mirare sa stii despre samanism si sa porti blugi, nici sa fii roman. Esti om, existi, ai suflet. Totul are suflet. Asta e ceea ce conteaza.

Ceea ce am observat in anii de cand am intrat pe calea samanica este ca oamenii nu se schimba, cat devin mai mult ei insisi. Poate in termeni ai unor intervale de timp mai mici se poate spune: da, cutare e mai calm, sau mai vioi, sau straluceste cumva din interior si e mai intelegator si mai vesel decat cand mereu ii tuna si ii fulgera si i se inecau corabiile… dar in realitate nu e atat vorba de o transformare in care devii altcineva, cat de o revenire la cel ce esti menit sa fii. Iar asta vine cu bucurie, cu asumarea responsabilitatii, cu recunostinta pentru darul vietii, cu apreciere pentru Dumnezeu si tot ceea ce El a creat cu atata geniu, suflet, iubire.

Istoria mea e frumoasa, o iubesc, multumesc de intrebare.

– Cum arata ziua unui saman modern? Fumeaza, bate tobele si uruie zornaitoarea? Care este rolul acestor instrumente? Exista si altele? Care este rolul lor?

 

– Arata ca ziua unui om obisnuit. Nu include neaparat ingrediente spectaculoase. Instrumentele samanice mentionate sunt folosite la a induce si sustine o stare de constiinta extinsa, in care suntem mai in inima noastra, mai constienti de aspectele spirituale ale fiintelor din jurul nostru; alte instrumente similare sunt clopotele, toaca, intonarile vocale, respiratia, dansul, mirosul placut al tamaiei sau al altor rasini si plante aromatice, bataia inimii… totul poate vorbi sau aminti despre unitatea profunda a tot ceea ce este, despre fratia cu omenirea si cu toata creatia, despre Divinitate. Uneori nu e nevoie de nici un instrument, frumusetea si spiritul e atat de evident atunci !

– Cu ce se ocupa un saman modern?

– In afara de lucrurile cu care se ocupa toata lumea, poate ca uneori apare sansa de a ajuta pe cate cineva sa isi reaminteasca de sufletul propriu, de faptul ca lumea poate fi un loc minunat daca ne aliniem la vointa si bucuria divina si daca nu ne ascundem darurile, ci le manifestam. Dar nici aceasta nu e ceva special.

– Are lumea nevoie de samani? De ce?

Avem nevoie ca oameni unii de altii, avem nevoie de comuniune cu spiritul, de comunitati bazate pe incredere, ajutor reciproc, respect in adevaratul sens al cuvantului.

Atributiile traditionale ale samanului au fost preluate in aceste vremuri de catre specialisti cu diplome de stat: avem istorici, avem doctori, preoti, fitoterapeuti, povestitori, specialisti in divinatie, psihoterapeuti etc. Dar componenta mistica a trairii spirituale individuale nu poate fi traita prin reprezentanti, nici nu poate fi comandata prin posta. Poate ca aici samanul, sau practicantul samanic mai bine zis, poate ajuta, nu prin a inventa si implementa o noua norma, ci prin a sustine efortul cuiva mai nesigur si a valida diversitatea experientelor individuale. Drumul nostru catre Divinitate trece prin noi insine, extinzandu-ne pana la Aceasta .

– Cum explici fascinatia occidentalilor fata de samanism?

– Este echivalenta fascinatiei zilei ce urmareste mereu noaptea, sau a noptii care urmareste mereu ziua. Excesul materialismului plange dupa spirit, excesul rationalizarii plange dupa intuitie, excesul fragmentarii plange dupa uniune, excesul singuratatii plange dupa Dumnezeu. De indata ce apare o echilibrare in acestea, apare si pacea. Pentru ca totusi, suntem mereu si spirit si trup, si ratiune si intuitie, si fragmentati si conectati, si umani si in chipul si asemanarea Divinitatii. Trebuie doar sa acceptam aceasta .

Multi samani traditionali primesc cu bucurie copilareasca binefacerile tehnologiei, si stiu sa fie si bine inradacinati in lumea aceasta, facand uz de bun simt si ratiune. Din locul viziunii complete, apare acceptarea cu bucurie a toate, fara exces.

– Cum este sa traiesti intre doua lumi? Apartii mai mult uneia sau alteia?

E o provocare si o munca, dar si o bucurie – aceea de a implementa o viziune din spirit in materie. Dar pentru asta suntem aici. Cum spunea samanul siberian Nikolay Oorzhak, intreaga noastra viata e un ritual de punere in opera a visului sufletului de dinainte sa se nasca. Viata noastra e compusa din ambele, materie si spirit .

– In ce crede un saman? Are samanul o explicatie, un raspuns pentru clasicele intrebari-cine suntem, de ce suntem etc?

Nu atat crede, cat poate ca are incredere. Dar in aceasta sa nu uitam ca, lucruri pe care ar trebui sa „le credem” atunci cand nu le percepem ca atare, sunt auto-evidente in alte stari de constiinta. De exemplu, nu e vorba de a „crede” ca tot ce exista are suflet, are spirit, ci aceasta e o realitate a perceptiei daca esti in stare de a percepe acest adevar. Iar validarea perceptiei vine din feedback, din rezultate. Are incredere in experienta sa, in ceea ce perceptia sa ii spune, in unitate, in iubire.

Și, daca nu are raspuns la intrebari, persista in a intreba.

– Am auzit chiar ideea ca samanismul poate completa stiinta moderna. Ai idee despre ce este vorba?

O parte importanta a stiintei moderne a inceput sa isi exprime descoperirile in termeni poetici, in enunturi care zapacesc mintea rationala. De exemplu : „nu exista timp”. La inceput a fost socant pentru mine sa descopar in repetate randuri acest lucru, explorand realitatile sufletului. Și acum ma minunez de aceasta. Sau „tu si cu mine una suntem”. La fel.

Cred ca universul in care traim e imbibat de spirit ca un burete de apa, cu apa, si ca noi nu suntem separati de Marele Tot. Astfel, orice am putea descoperi si exprima despre univers, despre spirit, in termenii nostri umani – fie ei si sub forma jargonului stiintific- nu face decat sa ne aduca la cunostinta ceva despre natura noastra, ceva care trebuie sa ne sune cumva cunoscut intrucat vorbeste de realitatea fiintei noastre. Șamanii dintotdeauna au fost persoane mistice, explorand in profunzime natura umana. Asa ca nu ma mira aceste confluente, paralele, similitudini de exprimare. Ele vorbesc despre acelasi lucru, despre aceeasi fiinta.

– In ce consta magia lumii? Lumea moderna pare tot mai materialista, mai ancorata in consumism si mai indepartata de natura. Ce parere ai?

– Cred ca am raspuns deja in cele de mai sus la aceasta intrebare…

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

2 comentarii

  1. diana spune:

    Buna ziua!
    As vrea sa stiu daca exista vreo posibilitate sa intru in contact cu acest om! Sunt bolnava d ceva extrem de ciudat si ultima mea idee e sa ma intalnesc cu un saman….

    1. Buna ziua,

      Aici este site-ul lui unde veti gasi si adresa la care sa il contactati: http://aurelmocanu.ro/.

      Multa sanatate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *