Probabil unul dintre cele mai ironice paradoxuri este sa spui ca nu ai timp sa mergi la un curs de managementul timpului.
Desi ziua are tot 24 de ore pentru noi toti, unii reusim sa fim eficienti si chiar sa facem performanta intr-un timp mai scurt decat altii.
Managementul timpului nu e vreun talent nativ ci se invata, fie ca urmezi un curs de managementul timpului, fie ca iti dedici 5 minute si citesti acest articol pentru a incepe sa-ti organizezi si sa-ti planifici mai eficient timpul.
Treci in revista aceste instrumente utile pentru a te organiza mai bine:
a) Noteaza-ti timp de o saptamana activitatile pe care le derulezi, durata acestora, frecventa, importanta lor; de la orele de somn si relaxare, pana la sedinte si vorbitul la telefon, incearca sa faci harta temporala a unei saptamani din viata ta – e un exercitiu care merita efortul!
Analizeaza aceasta lista si vezi cat timp ai dedicat lucrurilor care sunt cu adevarat importante pentru viata sau cariera ta.
b) Primul tau obiectiv trebuie sa fie sa petreci 50% din timp ocupandu-te de acele lucruri care sunt prioritare pentru tine, in urma analizei de mai sus;
c) Incepe-ti fiecare zi prin 30 de minute de planificare; pune pe hartie ce ai de facut, ordoneaza activitatile dupa importanta lor si aloca-le timp; aloca timp si pentru pauze si pentru acele momente cand vei fi intrerupt deoarece nu intotdeaua planul de pe hartie se va replica exact in realitate;
d) Inaintea unei sedinte, a unei discutii telefonice, planifica-ti ce vrei sa discuti, ce vrei sa obtii; planificarea comunicarii este un ingredient de baza in managementul timpului;
e) Obisnuieste-te sa nu raspunzi la telefon sau la e-mail doar pentru ca telefonul suna si pentru ca iti apare un e-mail pe ecran; daca ai ceva important de facut si convorbirea respectiva sau conversatia pe e-mail nu este esentiala pentru tine, lasa-le deoparte; stabileste-ti un program zilnic dedicat citirii si scrierii mailurilor sau vorbitului la telefon;
f) Nu te lasa distras! Socializarea pe Facebook sau vizionarea de videoclipuri pe Youtube apartin timpului pe care l-ai setat pentru relaxare si nu trebuie sa intervina in timp ce muncesti la o sarcina pe care ti-ai asumat-o;
g) Fii constient ca nu le poti face pe toate. De aceea in listele tale cu sarcini, pe primele locuri trebuie sa fie mereu sarcinile importante pentru tine si pentru munca ta; daca poti, invata sa delegi altora sarcinile neesentiale; in aceasta maniera te vei asigura mereu ca esti eficient; delegarea este un alt ingredient esential in managementul timpului si poate functiona si atunci cand nu ai o functie de conducere care presupune sa trasezi sarcini pentru altii;
h) Ai in vedere sa mergi totusi la un curs de managementul timpului. Informatia structurata, dar mai ales exercitiile concrete pe care le faci la un asemenea curs sunt decisive in felul in care iti planifici si organizezi timpul fiecarei zile.
Prin schimbarea catorva obiceiuri care genereaza ineficienta si stres si prin invatarea unui set de practici de genul celor exemplificate aici, poti face minuni cu timpul tau.