Inainte sa mor
Dezvoltare personala / Managementul timpului si stresului

10 obiceiuri pentru a inlatura stresul

stres
Daca as privi propria viata ca pe un maraton, stresul ar fi personajul acela care ar fluiera constant in spatele meu. Si chiar daca pe moment m-ar determina sa alerg mai repede, ar fi primul care ar fugi de langa mine atunci cand eu m-as impiedica. Interesant este ca stresul se instaleaza in viata de zi cu zi incepand de la actiunile noastre cu adevarat minore. Nu ar fi mai util sa predam stafeta obiceiurilor sanatoase pentru a ajunge cu bine la steguletul care care poarta numele de dezvoltare personala si ne declara invingatori in ceea ce priveste managementul timpului si stresului?

 

Cifrele o spun:

sanatatea a 43% dintre adulti este afectata de stres, iar efectele in plan fizic si emotional nu se lasa prea mult asteptate de la dureri de cap si probleme de inima la diabet, astm, artrita, depresie si anxietate. Nu ar fi util sa ne intrebam de ce suntem cu adevarat stresati? Prin autoanaliza, putem observa ca grija si stresul nu apar in situatii exceptionale, ci in faptele marunte ale fiecarei zi. Chiar daca ,,Obiceiurile vechi mor greu”, nu credeti ca ar fi mai simplu sa incepem prin schimbarea unui gand sau a unui obicei in loc sa fim nevoiti sa ajungem sa cautam solutii la cei mai renumiti doctori?

Iata o lista a unor obiceiuri pe care le putem integra in fiecare zi cu scopul de a fi mai relaxati:

  • Un exercitiu de scriere. Ne grabim sa ajungem la serviciu, iar in tramvai rememoram toate sarcinile pe care le avem de indeplinit? Erau 6? Atunci de ce ne amintim doar 5? Mai util ar fi sa ne achizitionam o agenda in care sa notam tot ceea ce avem de facut.
  • Un singur scop, un rezultat fericit. Traim in era multi-tasking-ului in care vorbim la telefon in timp ce pregatim mancarea si urmarim un film sau trimitem un mail in timp ce corectam temele celor mici si lista poate continua mult si bine. Sfatul este foarte simplu: sa incercam sa ne concentram asupra unui singur lucru. Un alt aspect la fel de important este ierarhizarea task-urilor noastre. Putem incepe cu lucrurile cele mai importante pentru a lasa spre finalul zilei, cand vom avea mai putin energie, ceea ce este mai putin important.
  • Sa intrebam in loc sa presupunem. Planuim sa dam o petrecere insa nu stim nimic despre gusturile culinare ale invitatilor? Avem o intalnire importanta, insa nu stim adresa localului in care suntem invitati? Nu ar fi mai usor daca am vorbi cu ceilalti despre toate aceste lucruri in loc de a actiona fara sa fim siguri ca rezultatul va fi unul benefic? Comunicarea ne va ajuta sa minimizam confictele deloc necesare, negativitatea, neintelegerea, cat si risipa de timp si energie.
  • Sa nu facem din tantar armasar. Dupa o saptamana grea, simtim nevoia sa ne relaxam alaturi de prieteni, insa acestia deja si-au facut alte planuri? De o luna de zile asteptam cu nerabdare sa vedem o piesa de teatru, insa aflam ca biletele s-au epuizat? Inainte de a face o criza de isterie care nu face decat sa demonstreze tonalitatea cea mai inalta pe care o putem atinge, ar fi bine sa respiram un moment si sa constientizam ca nimeni nu este vinovat. Faptul ca lucrurile nu merg exact asa cum vrem noi la un anumit moment, nu exclude aparitia altor solutii. Si de cele mai multe ori, rezolvarea este una simpla.
  • Bagajul facut cu o seara inainte. Fie ca este vorba despre o alta zi de munca sau de pregatirea de a pleca intr-o excursie, putem impacheta lucrurile cu o seara inainte. Motivul? A doua zi vom avea mai putine lucruri de facut si seara putem sa ne gandim in liniste la ceea ce avem de luat, fara teama ca am uitat ceva.
  • Stabiliti-va anumite limite pentru o zi sau o saptamana. Fie ca ne referim la viata personala sau la slujba, este important sa constientizam pana unde am merge. De exemplu, putem stabili ca nu lucram mai devreme de 8 dimineata sau mai tarziu de 7 seara, ca weekend-urile sunt intotdeauna libere si asa mai departe. Fiecare poate crea o astfel de lista in functie de propriile nevoi.
  • Lasati toate lucrurile la locul lor. Deja suntem in intarziere si nu mai gasim cheile sa deschidem usa? Sau suntem la magazin si se formeaza o adevarata coada in spatele nostru pentru ca nu mai gasim portofelul? Important este sa incercam sa gasim ,,un loc” al lucrurilor atat in casa, cat si la birou astfel incat sa ne fie mai usor sa le gasim. Simplu, nu?
  • Cu 10 minute mai devreme. Unul dintre motivele pentru care stresul apare este faptul ca suntem mereu in intarziere sau pe fuga. Ne putem fixa ceasul cu 10 minute inainte sau putem seta alarma atunci cand ne trezim dimineata astfel incat sa ajungem la timp la toate intalnirile noastre. Iar daca ajungem prea devreme, ne putem bucura de cateva momente de liniste, mai ales daca ziua se anunta una agitata.
  • Crearea unui spatiu de lucru simplu. Uneori avem tendinta de a umple spatiul din jurul nostru cu multe lucruri care nu ne sunt cu adevarat folositoare. In momentele de oboseala, acestea ne pot distrage atentia de la ceea ce avem de facut. Cadrul in care lucram este de dorit sa aiba doar strictul necesar si de ce nu, ceva care sa ne motiveze.
  • Inspiram si expiram. Atunci cand suntem prea stresati si simtim ca suntem coplesiti de o anumita situatie, respiratia ne poate fi de folos. Un exercitiu care ne poate readuce in prezent atunci cand lasam grijile sa ne invaluiasca este simpla respiratie. Dupa doua minute in care suntem concentrati numai pe acest aspect, putem reveni la ceea ce avem de facut.

Mult succes!

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *