Luarea deciziilor este o abilitate esentiala pentru liderii de succes. Indiferent daca decizi pe cine sa angajezi, cu ce furnizori sa colaborezi, ce strategie sa urmezi, abilitatea de a lua o decizie buna pe baza informatiei disponibile este vitala. Ar fi mai usor daca ar exista o formula pe care sa o folosesti in fiecare situatie. Insa asa ceva nu exista. Fiecare decizie aduce cu sine cu provocari si fiecare din noi are moduri diferite de a privi problemele.
Cum reusim, asadar, sa evitam luarea unor decizii proaste? E nevoie, desigur, de un sistem si de o abordare sistematica a problemei, astfel incat sa incepi sa iei decizii cu incredere.
De aceea, va prezentam mai jos un scurt test care sa va ajute sa va evaluati abilitatile actuale in luarea deciziilor. Vom examina cat de bine este structurat procesul de luare a deciziilor si apoi vom puncta instrumente si resurse specifice de folosit pentru a imbunatati aceste abilitati.
TEST: incepe prin a-ti acorda un scor pentru fiecare din afirmatiile de mai jos:
Interpretarea scorului
Scorul meu este de :___ , dintr-un total de 90 puncte.
Pe masura ce ai raspuns la intrebari, probabil ai observat cateva subiecte cunoscute. Ne-am bazat in alcatuirea testului pe sase pasi de baza in luarea deciziilor:
1. Stabilirea unui mediu favorabil pentru luarea deciziei.
2. Gasirea posibilelor solutii.
3. Evaluarea solutiilor.
4. Decizia.
5. Evaluarea deciziei.
6. Comunicarea si implementarea.
Sa privim acum scorul obtinut separat pentru fiecare din cele 6 subcapitole prezentate mai sus:
1. Stabilirea unui mediu favorabil pentru luarea deciziei (Afirmatiile 3, 7, 13, 16)
Noteaza-ti scorul obtinut la afirmatiile de mai sus si apoi fa totalul:
Scor | |
Afirmatia 3 |
|
Afirmatia 7 |
|
Afirmatia 13 |
|
Afirmatia 16 |
|
Total | ____ din 20 |
Inainte de luarea unei decizii, este esential sa fie inteleasa problema de toti cei in cauza. Acest lucru include ca cei in cauza sa se puna de acord asupra unui obiectiv comun, sa se asigure ca este pus in discutie subiectul corespunator si sa fie de acord asupra procesului de luare a deciziei. Apoi, trebuie sa ne mai punem cateva intrebari chiar de la inceput: sunt prezente toate partile interesate? Sunt cei implicati in decizie dispusi sa se respecte reciproc si sa aiba o discutie deschisa si sincera? Daca sunt auzite doar opiniile cele mai vehemente, riscam sa nu luam in considerare cele mai bune solutii propuse.
2. Gasirea posibilelor solutii (Afirmatiile 4, 8, 11)
Noteaza-ti scorul obtinut la afirmatiile de mai sus si apoi fa totalul:
Scor | |
Afirmatia 4 |
|
Afirmatia 8 | |
Afirmatia11 | |
Total | ____ din 15 |
Daca adopti prima solutie pe care o gasesti, e posibil sa pierzi cateva alternative excelente.
3. Evaluarea alternativelor (Afirmatiile 1, 6, 15)
Noteaza-ti scorul obtinut la afirmatiile de mai sus si apoi fa totalul:
Daca adopti prima solutie pe care o gasesti, e posibil sa pierzi cateva alternative excelente.
Scor | |
Afirmatia 1 |
|
Afirmatia 6 | |
Afirmatia 15 | |
Total | ____ din 15 |
Aceasta este partea care ocupa cel mai mult timp in luarea unei decizii. Pentru unii, acest stadiu dureaza atat de mult incat decizia nu mai e luata niciodata! Pentru a eficientiza acest pas, e recomandat sa clarificam factorii care sunt inclusi in analiza. Iata cativa din factorii cheie:
- Riscul. Unele decizii implica risc. E nevoie sa intelegi care sunt riscurile pentru a face cea mai buna alegere.
- Consecintele. Nu poti prevedea in totalitate ce implicatii va avea o decizie . Insa poti avea grija sa identifici posibile consecinte pozitive si negative ale deciziei.
- Fezabilitatea. Este aceasta alegere realista si implementabila? E nevoie sa ne gandim si la aceste aspecte atunci cand luam o decizie. Asigura-te ca alternativa aleasa este in mod evident mai buna decat starea de fapt din prezent.
4. Decizia (Afirmatiile 5, 10, 17)
Noteaza-ti scorul obtinut la afirmatiile de mai sus si apoi fa totalul:
Scor | |
Afirmatia 5 |
|
Afirmatia 10 | |
Afirmatia17 | |
Total | ____ din 15 |
Luarea deciziei in sine poate fi un pas stresant. Pentru a face fata acestor emotii cat mai obiectiv cu putinta, foloseste o abordare structurata pentru a lua o decizie. Acest lucru inseamna sa privesti inca o data catre ce este mai important in luarea unei decizii bune.
5. Evaluarea deciziei (Afirmatiile 2, 9)
Noteaza-ti scorul obtinut la afirmatiile de mai sus si apoi fa totalul:
Scor | |
Afirmatia 2 |
|
Afirmatia 9 | |
Total | ___ din 10 |
Adu-ti aminte de faptul ca o decizie nu poate fi 100% obiectiva. Decizia se bazeaza uneori si pe aspecte intuitive si instinctive. Acum este timpul sa evaluam alternativa aleasa din punct de vedere al validitatii si al sensului pe care il ofera.
6.Comunicare si implementare (Afirmatiile 12, 14, 18)
Noteaza-ti scorul obtinut la afirmatiile de mai sus si apoi fa totalul:
Scor | |
Afirmatia 12 |
|
Afirmatia 14 | |
Afirmatia 18 | |
Total | ___ din 15 |
Poti forta acceptarea deciziei tale de catre ceilalti sau poti castiga acest lucru, explicandu-le celorlalti cum ai ajuns sa iei aceasta decizie si de ce crezi ca este cea mai buna. Atunci cand prezinti decizia, e bine sa ai deja un plan pentru implementarea ei. Oamenii raspund pozitiv la un plan clar, care sa le spuna la ce sa se astepte si ce e de facut.
Luarea deciziilor este o abilitate si, ca orice abilitate, poate fi imbunatatita. Pe masura ce vei castiga mai multa experienta si vei deveni mai familiar cu aceste instrumente si structuri necesare pentru un proces eficient de luare a deciziilor, vei capata mai multa incredere. Foloseste aceasta ocazie si gandeste-te cum poti sa-ti imbunatatesti procesul de luare a deciziei si de dezvoltare personala. Pentru ca imbunatatirea lui iti va aduce beneficii atat pe plan personal cat si profesional.
Sursa: www.mindtools.com