Dezvoltare personala / Leadership

Stilurile de leadership

stilurile de leadership - aimee.ro resurse pentru dezvoltare personala si evolutie spirituala
Atunci cand e nevoie sa conduci o echipa in afacerea ta sau intr-o companie, stilul de leadership este foarte important in asigurarea succesului. Fiecare dintre noi foloseste, la nivel constient sau subconstient, un anumit stil de leadership: stilul autocrat, stilul birocrat, stilul carismatic, stilul democratic, stilul laissez faire, stilul orientat spre oameni, stilul serviabil, stilul orientat pe sarcini, stilul tranzactional, stilul transformational.

Leadership-ul autocrat

Este o forma extrema a leadershipului tranzactional, si consta in folosirea puterii date de pozitia ierarhica asupra angajatilor si a oamenior din echipa. Oamenii din organizatie au ocazia foarte rar sa-si spuna punctul de vedere, desi acesta poate fi de un real ajutor organizatiei. Multor oameni le displace profund sa fie tratati asa. Din aceasta cauza, acest stil de lidership duce la absenteism si fluctuatie mare de personal. In egala masura, echipa nu beneficiaza de creativitatea si experienta tuturor membrilor echipei, astfel ca se pierd multe din beneficiile muncii in echipa.

Leadership-ul birocrat

Acesti lideri lucreaza “ca la carte”, si se asigura permanent ca echipa sa urmeze procedurile cu exactitate. Acesta este un stil potrivit pentru organizatiile in care munca implica riscuri ( lucrul cu anumite masinarii, cu substante toxice sau la inaltime) sau acolo unde sunt in discutie sume foarte mari de bani. In alte situatii, inflexibilitatea si controlul exagerat poate demoraliza echipa si poate diminua eficacitatea organizatiei de a reactiona la circumstantele exterioare.

Leadership-ul carismatic

Leadership-ul carismatic poate parea similar cu cel transfomational, deoarece in ambele liderul se bazeaza foarte mult pe entuziasm in motivarea oamenilor si ii conduce pe ceilalti prin energia sa.

Cu toate acestea, liderul carismatic crede mai mult in el insusi decat in echipa lui. Acest lucru poate deveni periculos, deoarece intreaga organizatie se poate destrama atunci cand liderul va pleca. In ochii echipei, succesul este strict legat de prezenta liderului carismatic. Acest stil de lidership presupune o responsabilitate foarte mare si un angajament pe termen lung din partea liderului.

Leadership-ul democratic sau participativ

Chiar daca acest tip de lider ia decizia finala, el ii invita pe ceilalti membri ai echipei sa contribuie la procesul decizional. Acest lucru nu numai ca va creste satisfactia in cadrul echipei, dar va ajuta si la dezvoltarea abilitatilor celor din echipa.  Angajatii si membrii echipei se afla in control si sunt motivati sa munceasca pentru ca se simt importanti, nu neaparat pentru bani.

Acest stil poate conduce la o desfasurare mai lenta a lucrurilor, insa, de obicei, rezultatele sunt mai bune.  Este un stil foarte potrivit pentru organizatiile in care munca in echipa este importanta si calitatea este mai importanta decat viteza sau productivitatea.

Stilul Laissez-Faire

Acest stil se refera la un lider care ii lasa pe ceilalti sa-si faca treaba. Poate fi un stil eficient, daca liderul monitorizeaza regulat rezultatele si le comunica echipei in mod regulat. Acest stil merge foarte bine in echipe in care membrii sunt experimentati si pot duce singuri la capat anumite proiecte. Sunt cazuri in care acest stil este adoptat de organizatie, pe fondul unei lipse totale de influenta din partea liderului.

Leadership-ul orientat spre oameni

Este opus stilului orientat pe sarcini. Acest lider este preocupat in special de organizarea, sprijnirea si dezvoltarea oamenilor din echipa. Acest stil duce la existenta unei munci excelente  de echipa  si la colaborare creativa. Dus la extrem, acest stil poate sa duca la esec in incercarea de a atinge obiective. In practica, multi lideri folosesc si stilul orientat catre oameni si cel orientat catre sarcini.

Leadership-ul serviabil

Acest termen se refera la un lider care, de obicei, nu este recunoscut ca atare la nivel formal. Atunci cand cineva, la orice nivel al unei organizatii, conduce in virtutea faptului de a indeplini nevoile echipei sale, el este descris ca fiind un “lider serviabil”.

In multe feluri, acest stil de leadership este o forma de leadership democratic, pentru ca intreaga echipa este implicata in procesul de luare a deciziilor.
In acest sistem, sunt importante valorile si modul in care liderul capata putere pe baza valorilor si idealurilor sale.

Leadership-ul orientat catre sarcini

In cadrul acestui stil, liderul se concentreaza doar pe rezultate si poate fi autocrat. El stabileste rolurile, structurile, planifica, organizeaza si monitorizeaza. Avand in vedere ca preocuparea pentru starea echipei si a oamenilor este minima, si acest tip de lidership poate produce dificultati in retinerea si motivarea personalului.

Leadership-ul tranzactional

Acest stil de leadership incepe cu premiza ca membrii echipei sunt de acord sa se supuna liderului atuni cand preiau o sarcina: “tranzactia” se refera la faptul ca organizatia isi plateste membrii, in schimbul efortului si supunerii lor. Prin urmare, liderul are dreptul sa-si pedepseasca angajatii, in cazul in care munca lor nu intruneste standardele stabilite. 

Membrii echipei nu pot face foarte multe pentru a avea o satisfactie mai mare a muncii lor, in cadrul acestui tip de leadership. Liderul le poate acorda un oarecare control asupra venitului, stabilind provocari care sa incurajeze atingerea unui nivel de productivitate si mai mare. Acest stil de leadership este mai degraba o modalitate de a conduce, deorece se focalizeaza pe sarcini pe termen scurt si limiteaza viziunea si creativitatea.

Leadership-ul transformational

O persoana care adopta un astfel de stil este un lider adevarat, care isi inspira echipa prin viziunea impartasita asupra viitorului. Acesti lideri sunt vizibili in organizatie si dedica mult timp comunicarii. Ei nu conduc de undeva de sus si mai ales tind sa delege multe responsabilitati in cadrul echipei. Manifestand un entuziasm contagios, ei au nevoie de multe ori sa fie sprijiniti de oameni care sa se ocupe de detalii.

In multe organizatii, este nevoie de lideri tranzactionali si transformationali. Managerii (liderii tranzactionali) se asigura ca munca de rutina este indeplinita cu succes, iar liderii transformationali adauga valoare organizatiei si cauta noi perspective si initiative.

Desigur, nu putem spune ca exista un stil de leadership ideal in toate cazurile. Un lider bun va reusi sa combine in mod instinctiv stilurile, in functie de oamenii cu care are de-a face si cu sarcinile pe care le are de indeplinit. Acesti lideri sunt numiti adesea “lideri situationali.”

Pentru a alege cea mai potrivita abordare pentru dumneavoastra, este bine sa aveti in vedere:

  • abilitatile si nivelul de experienta al membrilor echipei
  • tipul de munca implicat ( munca de rutina sau munca permanent creativa)
  • mediul organizational (stabil sau in schimbare, conservator sau aventuros)
  • stilul care ti se potriveste cel mai bine

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *