Dezvoltare personala / Leadership

Prima impresie la locul de munca

prima impresieOricat de mult am incerca sa neglijam acest aspect, cu totii recunoastem ca prima impresie ne poate influenta dorinta de a cunoaste sau de a indeparta o persoana. In interactiunea cu ceilalti, primele secunde tind sa aiba un cuvant important de spus. Atat in ceea ce priveste procesul de dezvoltare personala, cat si in actiunea de leadership pe care fiecare o intreprinde atat in viata de zi cu zi cat si la locul de munca, prima impresie tinde sa ne directioneze urmatorii pasi.

 

Sfaturi pentru a crea o prima impresie buna:

  • Regula de aur: punctualitatea. Este important sa tinem cont de faptul ca o persoana cu care ne vedem pentru prima data, mai ales daca este vorba despre angajator, nu este interesata de scuzele si motivele legate de intarzierea noastra. Daca stim ca de obicei suntem asteptati, este necesar sa facem tot posibilul sa ajungem cu cateva minute inainte. De asemenea, trebuie sa tinem cont de eventualele probleme legate de trafic. Sa ajungem la timp la locul de munca sau in cazul unui interviu, dar si in alte situatii care tin strict de viata personala reprezinta primul pas catre crearea unei prime impresii bune.
  • Sa nu ne prefacem. Apropo de citatul: ,,Fii tu insuti”, si la locul de munca se poate observa cu usurinta daca adoptam un comportament care nu ne este specific. Cea mai buna modalitate de a face o impresie buna este sa ne prezentam asa cum suntem, chiar daca lasam sa se strecoare si anumite defecte. Prin autenticitate, devenim relaxati si ii ajutam si pe cei din jurul nostru sa fie calmi. Daca stim ca ne impacientam cu usurinta, putem incerca o serie de tehnici de relaxare inainte de a interactiona cu ceilalti.
  • Sa ne prezentam asa cum se cuvinte. Inainte de a spune primele cuvinte, imaginea este cea care acapareaza atentia celuilalt. Asadar, aspectul fizic isi are meritul sau in acest context. Daca dorim sa mergem la un interviu pentru a lucra intr-o multinationala, este necesar sa vedem ce haine adoptam astfel incat ceilalti sa nu creada ca vrem sa ocupam primul rand intr-un concert rock. De asemenea, daca serviciul este unul lejer, cravata si costumul poate ca nu sunt cu adevarat necesare.

La fel de important este sa avem in vedere persoana care este in fata noastra. Exista o serie de tipare in care pot fi incadrate diferite domenii. Cei din industria muzicala sau din publicitate sigur nu ar adopta aceeasi tinuta ca angajatii unei firme de business. Daca nu stim prea multe despre firma respectiva, putem cauta pe Internet detalii legate de traditia si normele firmei si ne va fi usor sa alegem o tinuta in functie de acestea.

  • Cate ceva despre individualitate. Vestea buna este ca putem crea o prima impresie pozitiva fara a renunta la propria individualitate. Intr-adevar, pentru o prima impresie care sa isi lase amprenta este de dorit sa ,,ne incadram” in tiparul firmei respective, insa acest lucru nu inseamna ca nu putem aduce un strop din propria individualitate in tiparul respectiv. Fie ca este vorba despre felul in care alegem sa combinam tinuta, fie ca adoptam o alta modalitate de a comunica, putem alege sa ne identificam cu firma respectiva, dar si sa pastram ceea ce este ,,al nostru”.
  • Zambetul castigator. Este demonstrat stiintific ca in momentul in care ii zambim unei persoane, aceasta are tendinta de a ne raspunde cu acceasi moneda. Acesta poate fi cel mai simplu ajutor atunci cand dorim sa cream o buna impresie, chiar si la locul de munca. Insa nici in ceea ce priveste acest aspect nu trebuie sa exageram. Este necesar ca zambetul sa ramana in stadiul de zambet si sa nu treaca in extrema rasului in hohote, mai ales atunci cand nu este cazul. In aceste din urma conditii, prima impresie se poate transforma cu usurinta intr-o ultima impresie.
  • Increderea in sine miroase bine atata timp cat nu trece in cealalta extrema. Limbajul nonverbal ne poate fi de ajutor in acest context. Putem folosi indicatori care sa transmita celuilalt ca avem incredere in fortele proprii si ca suntem stapani pe propria persoana, precum: zambetul, o strangere de mana ferma (dar nu ucigatoare), contactul vizual, postura dreapta. Ceea ce vom transmite dincolo de cuvinte il va ajuta si pe cel din fata noastra sa fie relaxat.

Aproape oricine este acaparat de emotii atunci cand cunoaste o persoana noua, mai ales daca este vorba despre locul de munca, ceea ce ne poate determina sa avem ticuri nervoase sau palme transpirate. Fiind constienti de emotiile noastre, putem incerca sa ne controlam gesturile.

  • Small talk – un ajutor neasteptat. Prin definitie, conversatia se bazeaza pe ,,a da” si ,,a primi”. Daca vedem ca angajatorul ne permite acest lucru, putem recurge la small talkuri pentru a-l cunoaste pe celalalt mai bine. Mai mult decat atat, daca observam ca avem puncte in comun cu persoana din fata noastra, acest lucru este cu siguranta un plus.
  • Pozitivitate. Atitudinea noastra se observa cu usurinta in tot ceea ce facem. Proiectarea unei atitudini pozitive, mai ales intr-o situatie tensionanta, ne ajuta sa avem o alta perspectiva asupra situatiei cu care ne confruntam si chiar sa gasim solutii in locurile in care ne asteptam mai putin.

Prima impresie este ghidata atat de factori exteriori (precum felul in care ne imbracam si postura corpului), cat si de factori interiori (precum emotiile noastre si felul in care le lasam ghidati si ajutati de acestea).

Care este lucrul pe care il observati prima data atunci cand vine vorba de interactiunea la locul de munca?

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *