Dezvoltare personala / Leadership

De la multitasking inapoi la monotasking

multitaskingDeja nu mai opunem rezistenta. Am semnat un tratat cu timpul, in incercarea oarba de a-l pacali. Din dorinta de a interioriza si chiar stapani ideea de leadership atat in viata personla, cat si in viata profesionala, am acceptat in mod inconstient sa devenim victime ale multitasking-ului. Avantajele acestuia sunt deja evidente, dar ce-ar fi sa analizam in detaliu care sunt dezavantajele multitasking-ului si cum ne poate ajuta monotasking-ul in procesul de dezvoltare personala?

 

Cifrele vorbesc

Un studiu realizat de Harvard Bussiness Review in 2010 afirma ca realizarea mai multor sarcini in acelasi timp duce la scaderea productivitatii cu 40% si la cresterea stresului. De asemenea, atunci cand facem trecerea de la o sarcina la alta, facem cu 50% mai multe greseli si avem nevoie de 50% mai mult timp pentru a o indeplini. Astfel, studii peste studii au aratat ca oamenii nu realizeaza cu adevarat procesul de multitasking, ci mai mult ,,sar” de la o sarcina la alta, fiind din ce in ce mai putini productivi.

Dezavantaje ale multitasking-ului

Dificultate in luarea deciziilor. In timp ce mancarea este pe aragaz, suna telefonul si in acelasi timp incepe si copilul sa planga. Ce sa facem mai intai? Avem multe optiuni la dispozitie, asa ca in loc sa alegem una singura, le facem pe toate. Un alt exemplu ar fi in fata calculatorului cand deschidem ferestre dupa ferestre, iar creierul este pus in dificultatea de a alege ce informatie sa opreasca si la ce informatie sa renunte.

Creativitate scazuta. Numeroase studii au aratat ca focusarea pe mai multe activitati deodata ne sufoca creativitatea. Gandirea creativa este mult mai ridicata atunci cand punem accentul pe o singura activitate, dandu-i posibilitatea de a explora diferite fatete ale situatiei respective.

Somn nesatisfacator. Nici obiceiurile noastre legate de somn nu au fost trecute cu vederea. Un alt studiu a aratat ca exista o conexiune intre folosirea telefonului sau petrecerea timpului pana noaptea tarziu in fata calculatorului si somn, aceste activitati daunand calitatii somnului si putand provoca insomnii.

Schimbari daunatoare. Se pare ca jonglarea cu telefoanele mobile, e-mailurile si alte informatii la care creierul nostru este supus constant poate schimba modalitatea in care oamenii gandesc sau se comporta. Abilitatea de a ne concentra este slabilita din cauza informatiei si a distragerilor continue. Devenim atat de concentrati pe ideea de a procesa informatia incat pierdem tendinta de a gandi si simti.

Daca este daunator, de ce continuam?

Se pare ca avem un impuls primitiv de a raspunde la oportunitatile imediate care ne sunt prezentate. Aceasta stimulare provoaca o emotie de care cercetatorii afirma ca riscam sa devenim dependenti. In absenta acestei emotii, tindem sa ne plictisim. De exemplu, un nou mesaj pe Facebook are factorul de noutate care ne induce emotia producatoare de dopamina, ceea ce impiedica aparitia plictiselii.

Pe de alta parte, exista o conexiune intre multitasking si psihicul nostru. Ne simtim bine atunci cand atentia noastra se imparte intre diferite mesaje, insa nu trebuie sa confundam aceasta stare cu adevarata productivitate.

Sfaturi pentru evitarea multitasking-ului

Chiar daca acest lucru nu este posibil in totalitate in zilele noastre, atunci cand ne apucam de treaba, ar trebui sa tinem cont de o serie de sfaturi pentru a incerca sa evitam mutitasking-ul:

Inapoi la monotasking. Creierul functioneaza cel mai bine atunci cand se focuseaza pe o singura sarcina. De exemplu, atunci cand scriem un raport, ideal ar fi sa inchidem ferestrele de Facebook, Twitter sau muzica de pe Youtube si vom vedea ca vom reusi sa terminam mult mai rapid sarcina respectiva.

Concentrarea. Un principiu de baza in ducerea la bun sfarsit a unei sarcini este concentrarea. Putem incepe ziua prin a ne focusa pe ceea ce ne-am decis cu o zi inainte ca ar fi cea mai importanta sarcina a zilei.

P vine de la planificare. Este de dorit sa ne planificam fiecare zi in parte pentru a ne creste productivitatea atat acasa, cat si la locul de munca. Nota bene: sa lasam timp si pentru activitatile imprevizibile care pot inteveni.

Sa nu uitam de pauze. Creierul nostru are nevoie constant de pauze. Putem face diferite exercitii de relaxare pentru a ne odihni mintea mai ales atunci cand trecem de la o activitate la alta. Ne putem propune ca la fiecare 90 de minute sa luam o pauza. Daca avem posibilitatea, putem face si o mica plimbare. Cercetatorii au descoperit ca oamenii invata mai bine dupa o plimbare in natura sau dupa o alta forma de exercitiu fizic.

Decizii, decizii. Este important sa nu ne cramponam prea mult in luarea unei decizii. Dupa ce am luat o decizie, este cazul sa mergem mai departe.

Sa ne oprim atunci cand am obtinut ceea ce ne-am dorit. Este necesar sa stabilim cand o sarcina si-a atins scopul si sa nu incercam sa trecem peste puterile noastre de a strange informatii atunci cand stim ca acest lucru este posibil. Uneori, auto-suficienta poate fi productiva.

Idei peste idei. Avand in vedere ca suntem bombardati de o multitudine de mesaje exterioare, exista o serie de idei care ne apar. Putem incerca sa le notam atunci cand acestea isi fac aparitia deoarece ne pot fi de folos intr-un moment din viitor.

Resurse:

www.6seconds.org

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *