anxietate
Dezvoltare personala

De ce nu reusim sa scapam de anxietate si stres?

de-ce-nu-reusim-sa-scapam-de-anxietate-si-stres

de ce nu reusim sa scapam de anxietate si stres

Desi cunoastem o serie de informatii, tehnici si practici, in anumite momente in care suntem pusi in fata faptului implinit (o boala, un disconfort psihic, etc), parem ca am uitat intreaga teorie despre anxietate si stres pe care credeam ca o detinem.

Motivul este simplu: acest proces al producerii emotiilor negative, de tip anxietate si stres, este ereditar. Pe vremurile in care stramosii nostri traiau in jungla, atunci cand auzeau, spre exemplu, pasi de tigri infometati, corpul lor producea un exces de adrenalina care ajungea la muschii lor iar ei foloseau aceasta energie si o luau la fuga cat de repede puteau.

Prin procesul evolutiei, creierele noastre au devenit interconectate, primind comanda de mobilizare a corpului pentru a se lupta cu un potential atacator si pentru a fugi.

Chiar si in ziua de astazi, frica si durerea sunt mecanisme puternice de invatare care ne opresc atunci cand vrem sa atingem un calorifer fierbinte, sa alergam in trafic, sa inotam in ape infestate.

Regasiti mai jos 6 motive pentru care emotiile negative, de tip anxietate si stres, reapar in viata noastra, desi noi credeam ca le-am tratat:

1.  Creierele noastre sunt programate pentru a supravietui, nu pentru a fi fericiti.

Tocmai de aceea, ele ne aduc in prim plan emotiile negative, greselile trecutului si grijile legate de viitor. Astfel, ramanem intepeniti intr-un ciclu repetitiv de auto-critica, anxietate si stres, grija si teama care interfereaza cu capacitatea noastra de a ramane prezenti intr-o experienta si de a ne adapta la ceea ce se intampla in prezent.

2. Nu este de ajuns sa pretindem ca emotiile negative (anxietate si stres) nu exista.

Datorita conexiunii dintre creierele noastre, emotiile negative au prioritate si vor reveni in experienta constienta. De fapt, cercetari realizate de Daniel Weagner si colegii sai arata ca reprimarea gandurilor negative are ca rezultat atat reaparitia gandurilor cat si a starii negative.

3. Sistemele noastre psihologice pot reactiona la imaginile mentale si la evenimente de parca ele se intampla in lumea reala.

Ganditi-va ca mirositi si apoi gustati dintr-o lamaie. Veti simti imediat cum gustul salivei se schimba in gura voastra. Acum ganditi-va ca puneti mana pe un calorifer fierbinte. Simtiti cum inima voastra bate mai tare?

Astfel, atunci cand gandurile marcate de anxietate si stres pun stapanire asupra noastra, corpul nostru este afectat. Faptul ca experimentam in repetate randuri stari de stres si de anxietate ne poate afecta sanatatea pe termen lung.

4. Gandurile negative se hranesc unele cu celelalte. Tiparele mentale de anxietate si stres se genereaza unele pe altele.

De exemplu, puteti incepe prin a va ingrijora ca nu aveti suficienti bani. Si apoi va puteti gandi: ,,Ce fac daca imi pierd slujba?” iar apoi veti continua, gandindu-va la toti oamenii care nu v-au ajutat atunci cand ati avut nevoie si la toate greselile din trecut pe care le-ati facut atunci cand ati mai avut o situatie financiara similara. Inainte sa ne dam seama, ne duelam cu noi insine pornind de la un gand aparent nesemnificativ.

 5. Emotiile negative, cum ar fi teama si rusinea, ne pot ajuta sa supravietuim cand suntem copii, atunci cand nu ne putem parasi familiile si cand avem putine optiuni de a schimba o situatie negativa.

Atunci cand devenim adulti, avem tendinta de a urma acelasi scenariu, uitand sa invatam ca regulile s-au schimbat si ca avem mai multe optiuni acum.

De exemplu, daca eram aspru pedepsiti atunci cand eram mici pentru ca le raspundeam parintilor nostri atunci cand ne certau, putem avea o frica de a confrunta verbal pe cineva sau putem simti ca nu avem dreptul de a parasi relatiile in care nu suntem tratati cu respect.

6. Lucrurile pe care le facem sau incercarea de a face fata emotiilor negative pot fi mult mai contraproductive decat emotiile in sine.

Oamenii au tendinta de a recurge la alcool, marijuana sau medicamente pentru a scapa de anxietate si de stres. Aceste substante au efecte negative asupra starii si motivatiei noastre si provoca dependenta. De asemenea, ascunderea emotiilor negative in spatele mancarii poate duce la probleme legate de greutate si la pierderea treptata a stimei de sine.

A ne infuria si a-i blama pe ceilalti pentru emotiile pe care le resimtim ne poate ruina relatiile, la fel cum a face cumparaturi in exces din cauza stresului ne poate aduce datorii.

Ca fiinte umane care experimenteaza frica si stresul, ne confruntam cu o dilema. Nu putem forta emotiile negative de tip anxietate si stres sa ne paraseasca creierul, iar incercarea de a le masca ne va aduce probleme si mai grave.

Pe de alta parte, daca le acordam o atentie prea mare, cream o spirala in care ne putem pierde. Ce putem face cu aceste parti deloc confortabile ale mintii noastre?

Raspunsul este surprinzator de simplu in teorie. Este ideal sa facem pace cu noi, iar pe masura ce facem asta, luam din putere gandurilor care ne acapareaza.

Tot ceea ce inseamna anxietate si stres se va dilua, desi vor continua sa fie prezente. Le putem permite gandurilor si sentimentelor negative sa fie acolo si, astfel, ne putem concentra pe scopurile, valorile si activitatile care ne ofera o stare de bine.

Iata si cateva resurse online in limba engleza despre cum sa facem fata in situatii de stres si anxietate:

http://www.apa.org/pi/aging/09-33-coping-with-stress-fin.pdf
http://www.campusmindworks.org/groups/downloads/2012-oct-anxiety.pdf
http://cmhc.utexas.edu/clearinghouse/files/TI015.pdf
http://sydney.edu.au/current_students/counselling/download-docs/learn-to-manage-stress-and-anxiety.pdf
http://www.altmedrev.com/publications/17/1/21.pdf
http://www.psychologicalselfhelp.org/Chapter5.pdf
http://freepdfs.org/pdf/eliminate-stress-and-anxiety-from-your-life
https://www.etsu.edu/students/acts/Stress%20Relief.pdf
http://www.sophro-axe.fr/fs/Articles_scientifiques_Mindfulness/6lwob-Effectiveness_df_meditation_in_the_treatment_of_anxiety_disorders.pdf

Si un film care explica cum se formeaza in creier senzatia de stres si de anxietate:


La final, dupa atatea explicatii si studii, va oferim un colaj de muzica pentru eliberarea de stres si anxietate:

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *