cum sa pacalesti creierul uman sa invete un nou obicei sanatos
Descoperiri

Cum sa pacalesti creierul uman sa invete un nou obicei sanatos

In ciuda multitudinii de studii care au ca actor principal creierul uman, adesea uitam ca acesta poate fi cu usurinta “pacalit” daca gasim modalitatea cea mai potrivita pentru a actiona in acest sens.

Vi s-a intamplat vreodata sa incepeti o dieta sau o serie de exercitii fizice, dar sa nu reusiti sa va tineti de ele? Daca faceti parte din categoria altor milioane de oameni care se regasesc in cele exprimate, este clar ca in ciuda intentiilor bune, nu reusiti sa va duceti planul la bun sfarsit. Acesta este motivul pentru care motivatia si vointa nu sunt intotdeauna de ajuns.

Atunci cand incepem ceva nou, entuziasmul nostru este se afla la un nivel ridicat si suntem motivati de placerea sau durerea pe care acesta ne-o ofera. Doar ca motivatia se diminueaza cu timpul.

De asemenea, atunci cand motivatia incepe sa dispara, nu avem de gand sa ne intoarcem catre vointa. Dar nimeni nu detine resurse infinite de putere. De fiecare data cand iti pui vointa la incercare pentru a face ceva ce nu vrei sa faci, folosesti din resursele vointei tale. Pana seara, descoperi ca nu mai ai vointa pe care inainte o detineai.

Daca nici motivatia, nici vointa nu functioneaza pentru noi, atunci putem face apel la o alta modalitate care poate functiona.

95% din viata noastra este dictata de mintea subconstienta, acea parte a creierului nostru care ne conduce vietile pe pilot automat. Tocmai de aceea poti face orice de la a te spala pe dinti la a conduce o masina fara a te gandi la asta. Prin decizia constienta de a crea un nou obicei, poti activa puterea subconstientului de a crea o noua carare in drumul tau de dezvoltare personala. O data ce un nou obicei este stabilit devine usor de realizat, iar motivatia si vointa nu mai sunt cerute la fel de intens.

In cele de mai jos, regasim 7 modalitati de a transforma dorinta de a avea o noua activitate in viata noastra intr-un obicei. O data ce un obicei este stabilit, vei descoperi ca il vei realiza fara un efort prea mare. Aceste tehnici pot fi folosite in cazul oricaror obiceiuri sau schimbari precum dieta, exercitiile fizice, meditatia, reducerea stresului si probleme ale somnului.

1. Stabileste-ti obiective mici.

Entuziasmul ne poate determina sa ne stabilim obiective marete la care sa renuntam in timp, insa ar fi mult mai indicat si mai constuctiv sa dam drumul acestui plan avand mici obiective. De exemplu, un obiectiv mic poate fi sa meditam timp de 10 minute pe zi sau sa inlocuim un snack nesanatos cu un fruct sau pur si simplu sa mergem 15 minute pe zi. Pasii mici ne vor pacali creierul, iar ceea ce trebuie sa retinem este ca subconstientul nu este cel mai mare fan al schimbarii. O schimbare mare “se va bucura” de o rezistenta din partea subconstientului, in timp ce o schimbare minora poate deveni cu usurinta un obicei.

2. Ai nevoie de un declic.

Un declic este un element care ne conduce automat catre o alta activitate decat cea pe care o desfasuram in prezent. De exemplu, foarte multi fumatori fumeaza dupa masa, aceasta din urma fiind un declic pentru a fuma. Daca de fiecare data te gandesti sa meditezi dupa micul dejun, in cateva saptamani vei face acest lucru in mod automat, fara a mai gandi acest proces.

3. Incepe devreme.

Fa exercitii sau mediteaza inca de dimineata atunci cand vointa este la cote maxime, iar pe parcursul zilei, te vei bucura de roadele muncii tale. Pregateste cina din timp astfel incat sa nu ajungi acasa fara sa ai ceva de mancat.

4. Fii pregatit.

Asigura-te ca ai tot ce-ti trebuie pentru a ajunge la succes. Daca iti doresti sa incepi un program de mers, achizitioneaza-ti echipamentul necesar acestei activitati pentru a nu a ajunge sa te plangi de dureri de picioare dupa nici 10 minute.

5. Gaseste confort in activitatile tale.

Cu cat este mai dificil si cu cat iti consuma mai mult timp luarea unei decizii, cu atat este mai greu sa incepi o activitate. Tocmai de aceea multi oameni care isi achizitioneaza un abonament la sala se lasa foarte usor – nu este foarte confortabil.

6. Fa lucurile intr-un mod amuzant.

Daca nu-ti place sa faci o anumita activitate, nu ii vei ramane fidela prea mult timp. Gaseste modalitati prin intermediul carora schimbarile de viata sa iti ofere un grad de satisfactie. Fa exercitii cu un prieten, invata sa gatesti mancare sanatoasa care este si delicioasa sau gaseste un program de meditatie care rezoneaza cu adevarat cu tine.

7. Nu rupe lantul.

In momentele in care Jerry Seinfeld nu era renumit, el si-a creat un obicei de a scrie noi materiale in fiecare zi folosind un calendar de perete si un marker rosu. De fiecare data cand reusea sa scrie, punea un “X” mare si rosu in dreptul calendarului. Nu isi dorea sa vada vreo zi care “sa rupa lantul.” Foloseste aceasta tehnica timp de o luna si vei vedea ca un nou obicei a aparut in viata ta.

Prin folosirea acestor tehnici de creare a unui obicei, determinam creierul sa creeze o noua cale neuronala. O data ce acest obicei este format, il putem folosi ca o poarta catre sanse mai mari care ne pot schimba viata cu adevarat.

Ce spuneti, incercam aceste tehnici?

Resurse: http://lifehacker.com

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *