Dezvoltare personala / Managementul timpului si stresului

Tratat despre rabdare

rabdare
Sa stabilim regulile jocului inca de la inceput: rabdarea nu este un dar pe care ursitoarele il ofera celor binecuvantati de soarta. Si nu, vestile bune nu se opresc aici: dobandirea rabdarii este posibila prin perseverenta si autoeducatie, managementul timpului si al stresului fiind un element de baza in procesul de dezvoltare personala a fiecarui individ. Articolul de fata ne invata ca inainte de a incadra aceasta caracteristica in categoria ,,himerelor”, putem gasi solutii in noi insine.

Sa gasim raspunsul unei intrebari simple despre rabdare:

De ce nu avem rabdare? Identificarea cauzelor nerabdarii reprezinta, de fapt, prima modalitate de a vindeca acest aspect. Simpla constientizare a faptului ca lipsa rabdarii poate deveni un factor de stres, pentru ca apoi sa devina o boala, ar trebui sa ne puna pe ganduri.

Poate ca in momentul acesta pietonii se grabesc sa traverseze strada avand in fata culoarea rosie a semaforului, profesorul preda intr-o singura ora o lectie care ar fi putut fi parcursa in doua ore, un hairstylist taie cu nerabdare din parul ce se vrea in continuare lung. Atunci cand ne raportam la rabdare, primii vizati suntem noi insine, dar v-ati gandit vreodata ca lipsa rabdarii presupune chiar si lipsa respectului fata de cel de langa noi?

Incetinirea ritmului poate fi primul pas in a gasi cauzele nerabdarii. Opriti-va si ganditi-va ce anume va determina sa va pierdeti rabdarea. Fie ca aveti in vedere probleme legate de slujba dumneavoastra sau va doriti o alta dinamica a relatiei de cuplu, autoanalizand datele problemei puteti ajunge sa va ajutati pe voi insiva. Acest lucru este posibil prin notarea reactiilor dumneavoastra si a celor din jur in legatura cu o situatie in care v-ati pierdut cumpatul. Ce anume v-a determinat sa nu mai aveti rabdare? Cum ati reactionat? Care a fost modalitatea prin care v-ati revenit?

De asemenea, de retinut este faptul ca lipsa rabdarii nu are la baza numai cauze emotionale, ci are in vedere si cauzele fizice precum foamea, deshidratarea si oboseala. Asadar, analizati-va reactiile organismului pe masura ce deveniti iritati si veti observa ca propriul corp este cel care va ofera primul un semnal de alarma.

Eu? Nerabdator?

Prinsi in agitatia cotidiana, deseori nu suntem constienti de faptul ca rabdarea nu mai reprezinta deloc o virtute. Iata cateva semne ale nerabdarii:

  • muchii devin mai tensionati
  • iritabilitate/furie
  • anxietate
  • graba
  • deciziile rapide
  • respiratia greoaie

Concluzia pe care o putem trage este ca lipsa rabdarii ne afecteaza intregul vehicul fizic, mental si emotional, asa ca amintiti-va ca cei pe care ii raniti prin aceasta atitudine sunteti in final voi insiva.

Orice problema are cel putin o solutie.
Sau doua. Sau poate chiar mai multe atunci cand ne referim la rabdare. Lista de mai jos va poate fi de ajutor:

1.Nu stiu daca trebuie, dar haideti sa ne relaxam. Putini sunt cei care mai zambesc atunci cand asteapta metroul la orele diminetii sau care nu se inghesuie de teama ca nici astazi nu vor ajunge la timp la serviciu. V-ati gandit cum ar fi daca v-ati opri pentru un moment? Cum ar fi daca ati ridica privirea si in loc sa derulati imaginile pe care le vedeti intr-un ritm rapid, ati lasa totul sa curga incet, fara sa opuneti rezistenta la spectacolul vietii care se desfasoara in fata dumneavoastra? S-ar putea sa fiti surprinsi de efectele acestui mic exercitiu.

O alta modalitate de relaxare este constientizarea respiratiei. Aceasta va ajuta sa va relaxati intregul corp si sa va mentineti o stare de echilibru.

2.Despre rabdare si plictiseala. Nu putem contesta faptul ca uneori nerabdarea este previzibila. De exemplu, starea de agitatie a unui proaspat tatic care asteapta vesti despre starea de sanatate a nou-nascutului sau este usor de inteles. Insa cum reactionam atunci cand ne-am pierdut cumpatul tocmai pentru ca nu avem ceva concret de facut? Important ar fi sa evitam conturarea unui cub rubic de emotii negative doar pentru ca suntem lipsiti de activitate. Putem cauta ceva de facut sau ne putem bucura efectiv de faptul ca mai sunt si zile cand suntem lipsiti de ocupatie.

3.Sa incercam tehnicile de management al stresului si de management al furiei (anger management). Un pas important in procesul de dezvoltare personala este controlarea emotiilor si a reactiilor ce pot fi catalogate drept imprudente. Daca stiti ca va roadeti unghiile inainte de interviuri sau intrebati de trei ori acelasi lucru in mai putin de 5 minute, atunci puteti incerca diferite metode de anger management de la cursuri pana la carti legate de aceasta tema.

4.O teorie buna este insotita de o practica pe masura. Dupa ce ati subiliniat in toate culorile curcubeului diferite informatii despre cum puteti dobandi rabdarea, e timpul sa incepeti sa puneti in practica informatiile invatate. Important este sa faceti pasi mici deoarece acestia sunt cel mai usor de contorizat si primii care va vor da mai multa incredere in fortele proprii. Asadar, nu va propuneti sa nu mai aveti alte relatii pana la aparitia sufletului pereche, ci incepeti cu 5 minute de introspectie in fiecare zi.

5.Amintiti-va ca uneori tot ce puteti face este sa asteptati. Asa cum Bob Levey a afirmat: ,,Rabdarea este capacitatea de a avea lumina dupa ce ti s-a ars siguranta”, uneori putem gasi in aceasta o modalitate de autocunoastere si poate chiar evolutie.

Va multumim ca ati avut rabdarea de a ajunge la finalul acestui articol. Pentru a va demonstra in mod concret ca rabdarea este intotdeauna rasplatita, va oferim aceasta melodie la care puteti reflecta:

 

Resurse:

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *