Dezvoltare personala / Leadership

Leadership vs. empatie – o contradictie in termeni?

 

leadershipDupa cum in spatele unui barbat puternic se afla o femeie si mai puternica, asa ar fi de dorit ca in spatele oricarei cravate bine facute sa se regaseasca si un strop de empatie. Inainte de a opune rezistenta asupra celor mai sus exprimate, va invit sa analizam avantajele acesteia in ceea ce priveste notiunea de leadership si cum ne poate fi de ajutor in procesul de dezvoltare personala.

 

Empatie, dulce empatie

Faptul ca empatia este o componenta importanta a diferitelor tipuri de relatii a fost demonstrat din punct de vedere psihologic.

Este bine de stiut ca empatia este asociata cu emisfera dreapta a creierului uman. In studiile sale, doctorul Antonio Damasio a observat ca pacientii care prezentau probleme cu partea dreapta a creierului aveau dificultati in relatiile interpersonale, chiar daca ratiunea si abilitatile de invatare nu erau afectate. Astfel, putem defini empatia drept abilitatea de a identifica si intelege sentimentele si motivele altei persoane de a actiona intr-un anumit fel.

Empatie in leadership

Studiile legate de acest proces psihologic nu s-au oprit aici, trecand dincolo de viata personala si ajungand in zona businessului. Unele dintre ele coreleaza empatia cu accelerarea vanzarilor, cresterea fortei de munca sau chiar dezvoltarea performantei manageriale. Termeni precum “empathy marketing” sau “empathy selling” fac deja parte din literatura de specialitate.

In cartea sa, “O noua minte: de la era informationala la era conceptuala”, Daniel Pink afirma ca puterea va reveni celor care au mai dezvoltata emisfera dreapta a creierului. Avand ca punct de plecare competitia acerba ce se da in sfera economica, el constata ca exista sase sectoare importante de care un om de afaceri ar trebui sa tina cont, iar empatia este unul dintre ele.Asadar, empatia este o caracteristica ce merita sa fie cultivata. Uneori abstracta, alteori usor de definit, empatia devine un instrument pe care orice leader ar trebui sa si-l insuseasca.

Desi accentueaza indeosebi partea afectiva, este necesar sa avem in vedere si ratiunea atunci cand dorim sa dobandim empatia. Cum putem face acest lucru? Logica ne va ajuta sa intelegem gandurile, sentimentele, uneori chiar eforturile unei persoane de a actiona intr-o anumita maniera. Acest lucru are la baza procesul gandirii si abia apoi intervine intelegerea punctului de vedere al celuilalt. Atentie: faptul ca incercam sa empatizam cu o anumita persoana nu inseamna ca trebuie sa fim de acord cu opiniile sale sau ca e necesar sa ne schimbam propriile convingeri, ci ca pur si simplu intelegem situatia prin care cealalta persoana trece.

O noua viziune: un leader empatic

Iata cativa pasi pe care un om de afaceri ii poate urma pentru a dobandi empatia:

  • Pasul cel mai important: asculta-l pe cel de langa tine. Implica-te in acest proces al ascultarii cu toata fiinta ta, punand accentul pe toate informatiile pe care celalalt ti le ofera, de la limbajul trupului la tonul vocii.
  • Nimanui nu-I place sa fie intrerupt. Da, empatia presupune rabdare. Atunci cand celalalt incearca sa-si exprime punctul de vedere, lasa-l sa termine tot ceea ce are de spus si in final vino si tu cu propriile considerente. Nu te grabi sa dai sfaturi sau sa schimbi subiectul.
  • Revenind la comunicarea nonverbala. In spatele cuvintelor se gasesc deseori alte cuvinte care pot deveni mai valoroase. Fii atent la ce iti transmite limbajul trupului celuilalt.
  • Adreseaza-te celuilalt pe nume. Faptul ca ii rostesti numele subalternului tau va crea o conexiune intre voi doi deoarece va simti ca poate avea incredere in tine.
  • Fii prezent. Daca angajatul tau iti expune problema cu care se confrunta, iar tu privesti visator pe geam depanand diferite amintiri, nu-l vei ajuta deloc. Nu-ti verifica mailurile si nu scrie mesaje telefonice. Cel mai important este sa te pui in pielea celeilalte persoane. Tu cum te-ai simti daca seful tau te-ar ignora atunci cand i-ai spune o problema?
  • Pur si simplu zambeste.
  • Incurajeaza-ti angajatii. Mai ales pe cei tacuti, in special atunci cand iau cuvantul in cazul intalnirilor importante. O privire incurajatoare poate face cat o mie de cuvinte, sporindu-I increderea celuilalalt.
  • Arata-ti interesul fata de angajatii tai. Arata-le persoanelor de langa tine ca iti pasa de ei, arata-ti curiozitatea fata de pasiunile lor, aspiratiile sau chiar provocarile lor.

Interesant este ca empatia poate fi dobandita in urma unei practici constante. Consider ca empatia nu ar trebui sa fie selectiva, ci sa faca parte din ,,rutina” zilnica, un obicei care ne apropie mai mult de ceilalti, dar ne indreapta involuntar si catre noi insine.

 

Resurse:

www.mindtools.com

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *