Interviuri

Interviul saptamanii: Despre sport, sanatate si autocunoastere cu Ioana Hudita

interviul-saptamanii-despre-sport-sanatate-si-autocunoastere-cu-ioana-hudita

interviul saptamanii despre sport sanatate si autocunoastere cu ioana hudita

Ioana Hudita a lucrat la Word Class Romania si este co-fondatorul Clubului de Miscare pentru Sanatate.

In prezent, face un master in SUA cu bursa Fulbright si de curand a inceput cursuri de certificare pentru a deveni instructor de yoga.

Am considerat ca este persoana cea mai potrivita pentru a ne oferi sfaturi legate de sport, miscare si dezvoltare personala.

1. Care a fost prima ta interactiune cu sportul si cum ai constientizat ca acesta este drumul pe care iti doresti sa-l urmezi?

♫ What you don’t have you don’t need it now ♫
♫ What you don’t know you can feel it somehow ♫

(U2, Beautiful Day)

Cam toti cei 27 de ani ai mei s-au invartit dupa cum spun versurile astea. Asa ca nu am prea multe sfaturi de dat, inca. Dar pot sa povestesc despre ce am facut pana acum si de ce.

Este amuzant, dar mi-am pus intebarea asta destul de tarziu.

Iar raspunsul pe care l-am gasit a fost o revelatie. Si de acolo a pornit totul.

A inceput asa :

Din clasa a doua a pana in clasa a patra am fost scutita de educatie fizica si sport pe motive medicale (astm). Totusi, in afara scolii, in parc, jocurile noastre de copii erau destul de sportive.

Am auzit, la un moment dat ca una dintre prietenele mele face gimnastica (ne arata cum poate face podul din picioare si standul pe maini – ceea ce mi s-a parut genial, cum sa nu iti doresti sa poti face asa ceva?!).

Asa ca impreuna cu cea mai buna prietena, Alice, am mers pentru prima oara “la gimnastica” (incet, incet, am raspandit vestea in clasa si gasca s-a marit).

“La gimnastica” am constatat cu mare dezamagire si rusine ca sunt “varza” la sport, lucrul acela in care totul pare atat de usor cand privesti.

Calitatile mele motrice pentru un copil de clasa a patra erau foarte putin dezvoltate, un profesor de sport ar fi plans de mila mea… 🙂

Doare sa iti vezi limitarile, sa te indoiesti de tine, doare sa te transformi din rata in lebada.

♫ What you don’t have you don’t need it now.

Antrenamentele se terminau de multe ori cu lacrimi, insa totul avea un scop.

Revad filmul si imi pare a fi o alta versiune pentru Karate Kid si Kung Fu Panda.

Antrenoarea de gimnastica, doamna Elena Tutan, ma ducea spre lectiile pe care aveam sa le invat despre mine “the hard way”.

Eu ma frustram teribil, apoi inghiteam lacrimile si o scoteam la capat pana la urma.

In 2008, doamna Elena a plecat definitiv in Mexic. Am pastrat legatura in primii ani, apoi s-a pierdut… inca mai incerc sa dau de dansa.

Pentru ca nu am mai avut antrenor de gimnastica, am inceput dansul sportiv si gimnastica aerobica.

Iluminarea!

In clasa a XII -a, bac, etc, trebuia sa decid drumul si facultatea spre care ma indrept.

Liceul pe care l-am urmat a fost ales de familie, iar profilul matematica-informatica imi asigura “viitorul”.

Tata – prof de mate, mama – educatoare, bunicii – invatatori. Toata familia ma vedea la Politehnica sau la ASE, inginer sau economist, cu multi bani si “deci” implinita.

In perspectiva asta, cu un gust amar, rasfoiam intr-o seara brosura cu facultati.

Cand m-am oprit la pagina cu “Academia Nationala de Educatie Fizica si Sport, Bucuresti”, intuitia a vorbit mai tare decat restul vocilor.

Si inima a inceput sa imi bata tare, mi-am amintit de doamna Elena, de anii de gimnastica, de ce simteam cand intram in sala de la Lia Manoliu si cred ca atunci am vazut ceva in viitor.

“Ce a reusit doamna Elena sa aduca in viata mea, vreau si eu sa aduc in viata altor oameni”.

Si asta a fost revelatia!

Restul lucrurilor s-au aranjat de la sine o data ce am invatat sa merg spre ce spune intuitia.

What you don’t know you can feel it somehow.

In ultimii 3 ani am lucrat ca antrenor personal, am tinut clase de power yoga si pilates si am organizat activitati sportive si tabere pentru Clubul de miscare (o viata dulce, in care m-am simtit implinita).

Acum m-am intors “la scoala” si in paralel am inceput cursul de certificare in yoga.

Voi reveni in Romania un om mai bun, aici simt ca imi este rostul.

2. Cum ti-a influentat pasiunea pentru miscare procesul de dezvoltare personala? In ce modalitate sportul si miscarea si-au pus amprenta asupra mintii/gandurilor tale?

Hei, stai putin.. pasiunea pentru miscare ESTE procesul de dezvoltare personala ! 🙂

Procesul “from zero to hero” presupune sa iti descoperi si/sau sa iti alegi “super puterea” si limita zonei de confort, constientizand transformarile subtile care se petrec atunci cand pasesti afara din ea.

Asta conecteaza mintea si spiritul de trup.

Procesul acesta s-a petrecut iar si iar, cu fiecare sport pe care l-am inceput.

Fie el dans sportiv, inot, fotbal, volei, judo, dans contemporan, aerobic, crossfit, alergare sau mountainbiking.

Devenisem din ce in ce mai buna la gimnastica si imi placea sa vad ca pot fi mai buna decat am fost.

In plus, disciplina dobandita in sport ma facea mai ordonata acasa, iar la scoala imi facea placere sa invat, ceea ce se reflecta in note.

Atitudinea pozitiva, disciplina, capacitatea de relaxare si autoreflexie dobandite prin sport, in timp, s-au transferat si in alte planuri.

Acum stiu ca prin sport ma conectez cu mine si asa imi construiesc o atitudine care ma face eficienta, mai buna cu ceilalti si cu mine.

Pe de alta parte, cred in oglinda sincera pe care o reprezinta sportul pentru fiecare practicant.

In sala, pe teren, in apa, iti vezi limitarile, temerile, frustrarile, atuurile, acesta este mediul in care poti alege cat de sincer sa fii cu tine insuti si cat de adanc vrei sa privesti in interior.

Aici este locul in care magia se intampla:

“Nu pot” este biruit prin acceptarea celorlalte doua optiuni: “nu stiu” si “nu vreau”.

Sau poti alege sa privesti in exterior, spre ceilalti, comparandu-te cu ei sau judecandu-i.

Cand constientizezi miscarea dincolo de nivelul corpului, gasesti metaforele si mecanismele de gandire prin care functionezi si in restul activitatilor, intre prieteni, in cuplu, in familie, la scoala si la job.

Cand iti pui pantofii de alergare, tricoul de crossfit sau rochia de dans, raspunzi la o intrebare si iti stabilesti o intentie:

“Cat de clar aleg sa ma vad azi, cat de aproape vreau sa ma apropii de mine si sa ma las surprins/a?”.

3. Ce sfat le-ai da persoanelor care au o viata statica si nu reusesc sa se motiveze sa faca miscare?

“Pentru o viata sanatoasa, faceti cel putin 30 de minute de miscare in fiecare zi”.

Faptul ca sportul este bun si sanatos prin natura sa, uneori nu este un motiv suficient de puternic pentru a te face sa incepi si mai ales pentru a te tine de sport.

Miscarea trebuie transformata intr-un obicei, precum mancatul si somnul.

Ea reprezinta o nevoie latenta, prea putin constientizata mai ales pentru ca nu vine singura, ci impreuna cu o alta nevoie (sau ca una dintre solutiile pentru satisfacerea ei).

Gaseste minim 3 beneficii pe sportul le poate aduce in dezvoltarea ta si de care ai nevoie.

Eu una am identificat si asociat cu sporturi specifice nevoia de autoexprimare artistica/estetica, ludica/de distractie, de competitie/autodepasire/disciplina, de relaxare-eliberare, de relationare-comunicare sau de introspectie.

Si cum minimum una dintre acestea este solutionata in sport, poti spune ca ai impuscat doi iepuri dintr-o lovitura.

Regula de 5 (nu stiu unde am citit asta sau daca am inventat eu numarul) – orice activitate ai incepe, incearc-o de 5 ori inainte de a-ti forma parerea sau de a abandona (sunt sanse mari sa ai surprize).

Un antrenor personal sau un prieten te pot ajuta sa treci peste pragul de disconfort in a te misca in public. Un prieten, doi, sau o gasca mare fac lucrurile si mai distractive.

Pantofii speciali de alergare au grija de articulatiile tale.

Cunostintele despre tehnica de alergare sau tehnica din alt sport le poti gasi gratuit pe Youtube, pe site-urile dedicate sau intreband un antrenor cu experienta.

Modele de antrenament, pregatire fizica, ore intregi de pilates si yoga, toate se pot gasi online, pe gratis.

Facebook este plin de grupuri de oameni cu interese comune pentru diverse sporturi, iar Clubul de miscare pentru sanatate este doar unul dintre grupurile care organizeaza antrenamente gratuite.

Creaza prioritate sportului. Renunta constient la “a fi ocupat”.

Zilele trecute citeam un articol care dezbatea un proverb buddhist: “busyness is the ultimate form of laziness”.

Autorul articolului descria acolo abordarea moderna a timpului acordat propriei persoane, graba, nevoile false, excesul, ignoranta, fuga neconstientizara din realitate si de relationarea cu sine prin invocarea lipsei de timp din cauza activitatilor care il “umplu”.

Am gasit inspiratie si claritate in acest articol, merita citit cu mintea deschisa:

http://www.elephantjournal.com/2008/09/dr-reggie-ray-busy-ness-is-laziness/

De asemenea, autorul Stephen Richards Covey descrie in The Seven Habits of Highly Effective People si in The 8th Habit beneficiile sportului/physical fitness-ului asupra dezvoltarii personale, al succesului in calitate de leader si in general.

El da o structura naturala si intuitiva procesului de transformare personala, in care componenta fitness-sport este esentiala.

4. Ai cateva tipsuri legate de miscare pentru cei care petrec 8 ore pe zi la birou, in fata calculatorului?

Tipsuri :

1 – postura, litera A in alfabetul sportului.

Constientizeaza-ti postura. Poti face asta din asezat pe scaun, cu palmele orientate cu fata in sus si sprijinite pe coapse.

Aliniaza coloana vertebrala fara a te rezema de spatarul scaunului, astfel: din varful capului prin coloana, constientizeaza linia verticala care porneste de la baza pelvisului.

Relaxeaza-ti muschii fetei, fruntea, ochii, apoi umerii si ceafa.

Inspira lent si profund inaltandu-te prin varful capului si ridicand diafragma. Expira aerul pe gura sub forma de aer cald, ca si cand ai vrea sa aburesti o oglinda sau sub forma unui oftat.

Poti face asta de 3, 5 ori, apoi inspira si sa expira numai pe nas, lent si profund. Inchide ochii.

Vizualizeaza aerul cum urca pe inspir de la baza coloanei, prin pelvis, abdomen, plexul solar, piept, gat, frunte, pana in varful capului.

Constientizeaza miscarea inversa pe expir si observa-ti postura.

2 – fa-ti prieteni sportivi sau indeama-ti prietenii/colegii sa devina sportivi.

Faceti o traditie din a face sport doua zile pe saptamana, dupa sau inainte de program. Pentru asta, o cale usoara ar fi sa contactati un antrenor care sa va organizeze antrenamente la birou.

3 – gaseste tipul de miscare care iti face placere cu adevarat.

Dar pentru asta trebuie sa treci de pragul etichetelor si prejudecatior de genul “yoga si pilates sunt pentru femei, crossfit este pentru barbati, afara este prea frig pentru a face sport”, etc.

Cuvantul cheie este “incearca” inainte de tot. Daca ai putina experienta in sport, variaza activitatile inainte de a te opri la una singura.

Strategia de succes este, cum spuneam mai sus, “incearca x5 orice activitate noua”.

4 – A te gandi care este cea mai eficienta cale pentru a slabi, ce tip de miscare arde cele mai multe calorii, poate fi o cale motivatoare pentru unii.

Masurarea progresului si a rezultatelor in timp, distanta, repetari, kg ridicate/pierdute te pot tine motivat.

Daca doresti sa mentionezi si alte aspect legate de sport sau miscare in afara celor amintite, te rugam sa o faci.

Doar pentru ca este palpabil, vizibil si aparent mult mai accesibil, corpul uman tinde sa fie neglijat in procesul de dezvoltare personala.

Totusi, el este o parte esentiala.

Oricate carti, cursuri si cunostinte am acumula in sensul atingerii “urmatorului nivel”, corpul ramane o poarta de acces rapid si direct catre mintea si spitrit.

Am incercat in ultima vreme sa imi fac o imagine cat mai clara a perspectivelor oamenilor asupra sportului (asta ca sa stiu cum sa abordez situatia).

Cred ca ponderea sportului este in general subestimata in dezvoltarea personala si in evolutia unui adult (in cazul copiilor, lucrurile sunt putin diferite).

Dar imi pare ca lucrurile merg spre bine.

Pentru mine, fiecare sport si tip de miscare reprezinta un tip de yoga, un mijloc de rezolvare somato-psihica si psihosomatica a problemelor care nu poate da gres.

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *