time management sau cum sa mi-fac timp pentru toateIn zilele (saptamanile, lunile) noastre, toti ne impiedicam de aceasta intrebare, care pare a fi retorica si nimeni nu a gasit inca raspunsul: Cum sa-mi fac timp pentru toate? Daca acesta ar fi o intrebare buna, ar insemna ca timpul si energia noastra ar fi infinite. Sau, macar am avea aceasta calitate, abilitate, posibilitate, “sa ne facem” timp; sa avem 50 ore in loc de 24 intr-o zi (si o noapte).
Ei bine, eu nu am astfel de abilitati, presupun ca nici voi. Si daca am fost informata bine, nici timpul nici energia noastra nu sunt infinite. Poate vor fi intr-o zi. Dar pana atunci sa ramanem la ideea ca aceasta intrebare nu e buna.
Sa privim problema altfel: Cum sa-mi prioritizez sarcinile? Cum sa decid ce program imi fac pentru o zi? Cum ii refuz pe cei care imi tot “completeaza” programul, cu ore si sarcini in plus? Cum sa spun NU, fara sa ranesc? In acest articol vom discuta despre primele doua intrebari, cu speranta ca vom gasi si niste raspunsuri (despre ultimele doua am scris deja articole – faceti click aici si aici).
Cum sa-mi prioritizez sarcinile? Cum sa decid ce program imi fac?
Ce credeti ca se intampla daca nu prioritizez? Pai sa vedem:
– poate nu voi fi gata la timp cu sarcinile lasate in urma;
– voi fi stresata, pentru ca nu voi sti sigur timpul necesar rezolvarii sarcinilor (deci nu am habar cand voi termina);
– voi avea in cap toate sarcinile deodata, cu “n” posibilitati de rezolvare… tot deodata.
Si acum ca am vazut ce ne asteapta pe de o parte, sa vedem ce putem face ca si rezolvare a problemei. In urmatoarea imagine aveti prezentate sarcinile in functie de urgenta si importanta lor.
In ce ne ajuta o astfel de categorizare ale sarcinilor? Astfel, avem sanse sa ne dam seama de lucrurile mai putin semnificative, si sa rezolvam lucrurile cu adevarat importante.
Stiati de regula 80:20? (principiul Pareto)
Ea ne spune (aplicand la subiectul nostru), ca 80% din timpul nostru il petrecem facand lucruri mai putin importante, si ne mai ramane 20% pentru celelalte.
Aceasta imagine ne ajuta in decizia: Cum sa ne prioritizam sarcinile?
Cadranul 3: nici importante, nici urgente. Deci poti scapa de ele.Sarcinile din cadranul 4 sunt urgente dar mai putin importante. Astfel, ele se pot delega altor persoane.
In cadranul 2 avem sarcini importante, dar nu atat de urgente. Urmeaza sa le programam pe alta data (dupa ce am terminat cu cele urgente).
Si am ajuns la 1, sarcinile urgente si importante. Acestea trebuie facute ACUM.
Probabil va ganditi ca si aceasta strategie necesita timp. E adevarat. Dar daca ne uitam la beneficiile aduse de ea (castigam timp, ramanem motivati, amanam mai rar, se reduce stresul si anxietatea, etc.), cred ca ii putem accepta importanta. Folositi-o! V-o recomand cu drag!
de Szerena Nagy
Szerena.wordpress.com
PS. Va recomand si un video foarte interesant despre managementul timpului: